LALUAN PEJALAN KAKI KLCC-BUKIT BINTANG

.

.

.

.

Pada suatu tengahari

Tak rasa nak makan ..tak rasa lapar .

Rasa nak berjalan-jalan

Maka … Saya mencari ini..

Laluan Pejalan Kaki KLCC-Bukit Bintang

Yang sejuk..

Yang berhawa dingin..

.

.

Jalan dari Suria KLCC .. Cari laluan ke Aquaria

Dari sana .. cari laluan ke Jalan Pinang

Akan jumpa laluan keluar ke tangga ini ..

3.

.

.

Itu laluannya ..

4.

.

.

Jumpa satu kawasan untuk ‘ flea market ‘

Untuk hari Sabtu dan Ahad

Di ‘ City Walk ‘

5.

.

.

Nanti ada beberapa laluan untuk keluar dan turun..

6.

.

.

7.

.

.

Dah hampir dengan kawasan Bukit Bintang

8.

.

.

Dah hampir sampai ke Pavillion Bukit Bintang..

9.

.

.

10.

.

.

Semalam kan Hari Krismas..!

11.

.

.

Semua sibuk nak bergambar di sini..

12.

.

.

Entah bila kejadian ni..

Ramai-ramai tukar lampin pakai buang bersama-sama..

13.

.

.

Mangkuk yang menandakan kita dah sampai ke Pavilion

Err..

Ini pertama kali saya sampai ke Pavilion

Tak pernah rasa nak jenjalan sopping kat sini..

Nak meredah jem.. meredah cari parkir.. herrrhhh …

14.

.

.

Mencuba secalit dua minyak wangi bau vanilla di Body Shop..

Daaann..

Melangkah balik semula ke Suria KLCC

15

.

.

.

16.

.

2

.

.

.

Dekat sekilometer dua jugaklah dalam laluan ni…

Sejuklah tapi…

1

.

.

Ok

Sekian..

Selagi saya tak mencari dan mencuba.. saya tak puas hati..

.

.

.

.

.

.

SUKARELAWAN ZOO NEGARA

.

.

.

.

Aaron Zizan @ Wak Jan ajak kami untuk menjadi sukarelawan di Zoo Negara pada 25 Disember

Dengan relanya saya menawarkan diri !

Satu pengalaman baru ni!!

20131225-175957.

.

.

Dak Iyra pun ada …

20131225-180020.

.

.

Satu kumpulan 5 orang

Satu kumpulan satu kawasan penjagaan

Diketuai oleh Penjaganya

Kami.. Oleh Abang ‘ Baby ‘

Yang ceria dan kelakar.

Kami ke kandang Rimau .. Panther .. Puma dan Harimau Bintang

Bersihkan kandang .. Sapu sana-sini

Tak dapat bagi mereka makan .. Sebab mereka makan petang nanti …

Takut-takut berani bila disergah oleh Manja .. Si Rimau Bintang

[ Gambar tiada dapat ditontonkan kepada umum ]

.

.

Dah peluh-peluh..

Kami ke kandang Rusa pula ..

Dak Iyra tengah menyorong kereta sorong berisi tiga ikat pucuk-pucuk kayu untuk mereka

20131225-180116.

.

.

Rusa yang ni..

Jinak..

Habis kami diserbu bila bawak masuk daun-daun ni

Kalau berani.. boleh ambik dedak makanan mereka..

Tadah tapak tangan dan suap !

Geli-geli tapak tangan  bila rasa mulut dan air liur mereka!!

20131225-180305.

.

.

Ni Rusa Nani

Eh

Rusa Bintik

Penyombong sikit..

Takkan datang makan kat tangan kita

20131225-180344.

.

.

Ni ..

Siapa tak kenal yang ni..??!!

Tapir

Tenuk

Cipan

Badak Kampung

Yang ni betina

Nama dia Cici

Tengah bunting

Akan bunting 401 hari [ kalau tak silap ]

Sedap peluk dia

Tak busuk

Tak garang

Lepas makan .. kalau kita tepuk-tepuk dia..

Berdebup dia akan jatuhkan badan

Dan tidorrrrrr…

Yang jantan tu namanya Tuah

Badan dia habis luka-luka

Sebab mengawan..

Dak Iyra tolong letak Flavin kat luka

Dan buang berenga..

.

Yang baju biru tu .. geng seperjuangan bersukarela saya

Nama dia Dak Iyra

Tenkiuu Dak Iyra !!

20131225-180435.

.

.

Sepasang Singa

Dok mengawannn saja masa kami kat sana

Menurut Abang ‘ Baby ‘ .. mereka akan mengawan 70-100 kali !!

Setiap kali musim mengawan

Setahun ada 3 ke 4 kali musim mengawan !!

20131225-180501.

.

.

Ini fevret saya !!

Pun sepasang

Renungan nyaaaa!!

Pehhh !!!

20131225-180518.

.

.

Kami buat sesi yang 4 jam

Boleh pilih 4 atau 8 jam

Ramai jugak yang datang semalam

Walaupun penat .. terjelir lidah penat dan haus dan panas..

Tak habis kerja lagi dah janji ..

Nak datang dan buat lagi kerja sukarela ni !!!!

Mungkin nanti dapat kandang Zirafah ke..

Gajah ke .. Kura-kura Galapagos ke…

[ Kita tak boleh pilih ya.. mana kita nak kerja ... ]

Sempat juga ditemuramah oleh satu stesen TV [ Bukan TV3 ] !!!

20131225-180546.

.

.

Kata Abon ..

Jawa kalau tak 10 anaknya..

Tak konferem Jawanya…

20131225-180606.

.

.

Berminat untuk sertai ?

Di sini …

Tenkiuuu Aaron Zizan @ Wak Jan … yang membuka mata dan hati saya untuk progrem ini !!

20131225-180643.

.

.

Selesai BerSukarela di Zoo Negara

Kami bercadang mencari Highland Towers pula

Malangnya ..

Sekarang Jalan-jalan HillView itu semuanya telah berpagar dan ber’sekuriti’

Gated community jadiknya..

Tak boleh masuk sembarangan…

Hampaaa…

20131225-180658.

.

.

.

.

.

JANJI DITEPATI …

.

.

.

.

Dulu ..

Masa nak berhentikan BudakLast pakai lampin pakai buang

Janji dengan dia ..

Kalau tak pakai ‘ pampers ‘.. nanti bawak pergi Kidzania … naik keretapi ….

Sertamerta dia bukak lampin pakai buang dia

Dan tak pakai-pakai lagi bermula dari hari itu !

Dah bawak dia pergi Kidzania ..

Dia tuntut naik keretapi pulak !!

.

.

Maka …

Tak semena-mena .. Kami naik keretapi ..

Dari Stesen Petaling …

IMG_3155.

.

.

Ke Pelabuhan Klang ..

4 orang ..

Pergi balik..

RM 22.80

Hah !!

Tengok tu!

Betapa banyaknya stesen nak sampai ke Pelabuhan Klang !!

IMG_3156.

.

.

Keretapi pun sampai ..

IMG_3158.

.

.

BudakLast tutup telinga!

Kenapa ?

Sebab dia takut bunyi keretapi tu kuat !

Tiba-tiba dia tarik tangan saya ..

Tanya ..

” Kenapa tak ada bunyi ‘choooooo’ ‘chooooooo ‘ !!?

” Kenapa tak ada asap ??!”

IMG_3159.

.

.

” Macam kat TV tu !! “

Kihkihkihhh !

Panjang lak bercerita nak menerangkan kat dia!

Sepanjang jalan..

Punyalah banyak dia bertanya… !!

Apa tu.. Apa ni.. Kenapa tu.. Apasal macam tu…

20131223-111005

.

.

.

Akhirnya sampai ke Stesen terakhir itu..

Tak ketahuan apa-apa..

Tak sempat meng-gugel apa-apa..

Nak makan kat mana…?

Cuma nampak KFC kecik kat situ..

Habis dua ketul peha BudakLast makan!!

.

.

.

Keluar dari Stesen …

Jalan sikit ..

Akan jumpa ni..

20131223-111022

.

.

.

Dan ni ..

Jeti ke Pulau Ketam..

20131223-111036

.

.

.

Jadual perjalanan..

Tak ikut tapi.

Ikut ‘ bot jalan bila penuh ‘

Bot laju RM 10

Bot tak berapa laju RM 7

20131223-111049

.

.

.

Panas berdenting !

Tak de maknanya nak ke sana dengan budak-budak kecik ni..

Kalau nak ke sana

Pergi pagi…

Kami turun juga ke hujung jeti.

IMG_3160.

.

.

IMG_3163.

.

.

Tu ha bot nya..

IMG_3164.

.

.

Macam-macam benda dan makhluk yang di bawa naik bot..

IMG_3174.

.

.

Dalam setengah jam ke 45 minit jugak lah perlayarannya..

IMG_3171.

.

.

Sekitar jeti.

Panas sangat!

IMG_3161.

.

.

IMG_3167.

.

.

Dah tak tau dan tak ada apa nak buat ..

Kami pun balik…

Naik keretapi ..

Menjawab soklan-soklan BudakLast lagi sepanjang perjalanan

Puas hati dia dapat naik keretapi !!

20131223-111104

.

.

.

Jumpa dia ni di Stesen Petaling

Saya namakan dia ‘ All Black ‘

Selalu jumpa dia kat sini pagi-pagi

Jinak

Saya akan garu leher dia sampai dia ‘ purrrrrr ‘ pagi-pagi …

IMG_3154.

.

Ok

Sekian

Pulau Ketam ..

Sedikit masa lagi ..

Nak meng-gugel sini sana dulu baru pergi..

.

.

.

.

.

DOKTOR BADUT RED BUBBLES

.

.

.

.

Dr Bubble.

.

Saya berazam

Saya akan masukkan RM 1 sehari ke dalam tabung botol spageti kaca saya, untuk  Tabung Dr Red Bubbles

Kalau ada rezeki lebih sikit.. saya akan masukkan lebih sikit ..

Kalau ada rezeki lebih banyak .. Alhamdulillah .. Masukkan juga..

Cukup bulan ..

Kita transfer dalam akaun Persatuan Penghibur Kanak-kanak Buih Merah KL & Selangor

Kat atas tu ..

.

.

Jom lah Kawan-kawan !!

Jom ..

Insya Allah ..

.

.

Ini Blog nya ..

Ini Laman Facebook nya …

* Ada jugak masuk habuk dalam mata saya bila ke Laman Facebook nya … *

.

.

laughter

.

.

.

.

Zonaku

Tenkiu ..

.

.

BudakLast tak suka panggil ‘clown ‘

” Badut lah !! “

Dia betulkan saya

.

.

.

.

KEMBARA GOPENG – BATU GAJAH : ISTANA KELLIE : MENCARI KELLIE YANG TERTINGGAL

.

.

.

.

Dari Kapal Korek TT No 5

Kami ke arah Batu Gajah

Mencari Istana Kellie

Kellie’s Castle

IMG_3068.

.

.

Dah pernah datang sini dulu

Tahun 2010

Tapi nak datang lagi

Sebab ada beberapa benda yang saya nak cari

IMG_3069.

.

.

IMG_3070.

.

.

Sebenarnya

Belah yang mengadap sungai ini adalah belah belakang istana ini

IMG_3073.

.

.

Ini bahagian tepinya

Yang sepatutnya menempatkan sebuah hidraulik lif

Yang tak sempat diambil oleh William Kellie yang meninggal di Lisbon semasa perjalanannya balik ke Tanah Melayu

IMG_3081.

.

.

Rumah Kellas

Terjemahannya Italian Marble ?!

Kellas House ini runtuh akibat dibom oleh tentera Jepun

IMG_3082.

.

.

Kawasan lapang ini untuk laman di tengah-tengah binaan kastil ini

IMG_3094

.

.

.

Lubang udara untuk terowong bawah tanah

Dengarnya ada 5 terowong

IMG_3086.

.

.

Dipercayai sepatutnya jika siap , akan ada kubah bersalut tembaga

IMG_3097.

.

.

Banyak ‘ escape route ‘

IMG_3098.

.

.

Ruang Tamu yang berdasarkan kepada gambar yang diberikan oleh anak saudara mereka

IMG_3099.

.

.

Gambar pekerja-pekerja istana

IMG_3102.

.

.

Misterii….

IMG_3111.

.

.

Dah pernah cerita dulu

Masa kami di sini dulu..

AbangLong ada ternampak kelibat seorang budak perempuan berbaju putih yang sedang memerhatikan dia semasa kami turun tangga ‘ escape route ‘ dari  bilik Helen , anak Kellie

Berambut ikal , panjang

Muka ok lah..

Tak lah macam muka hantu …

IMG_3114.

.

.

Ruang lif

IMG_3127.

.

.

Memandang Lembah Kinta dari Bilik Tamu di tingkat 3

IMG_3128.

.

.

Dipercayai jika sempat dan dapat disiapkan , akan menjadi satu gelanggang tenis dan lapangan untuk berparti di atas bumbung kastil

Puas keliling kiri kanan atas bawah kastil mencari apa yang tertinggal pada lawatan dulu tu …

IMG_3130.

.

.

Akhirnya jumpa !!!!

Kena zoom baru nampak !!

IMG_3136.

.

.

IMG_3138.

.

.

Ada macam muka dia tak ??!!

IMG_3107.

.

.

Wajah perempuan

Mungkin Agnes Kellie Smith

Mungkin Helen Kellie Smith

IMG_3140.

.

.

Yang ni semestinya Anthony Kellie Smith

Yang mati pada usia muda di Perang Dunia ke-2

IMG_3145.

.

.

Dan juga sebenarnya kami mencari ini …

Patung berhala William Kellie Smith di Kuil Sri Maha Mariamman

600 meter dari Istana Kellie

IMG_3061.

.

.

Setelah wabak ‘ Spanish Flu ‘ melanda ladang dan membunuh lebih daripada 70 pekerja India yang dari India yang membuat istana ..

Ada yang menyarankan agar William Kellie Smith membina kuil ini

Sebagai satu langkah agar wabak dapat dibendung

Setelah berhenti wabaknya .. maka mereka berterimakasih kepada William Kellie Smith

Dan meletakkan ukiran patung berhala William Kellie Smith di kuil tersebut

.

.

Done..

Jumpa dah semua yang kami cari ..

IMG_3063.

.

.

Saya pernah dengar .. nengok kat TV pasal God’s Little Acre tu..

Tak ingat lak pasal apa….

IMG_3067.

.

Ok

Habis cerita Kembara Gopeng kami

Semua ni berlaku pada satu tengahari Sabtu … 12-2 petang

Dan bersambungAhad esoknya dari pagi hingga ke pukul 4 :30 petang

Banyak gila tempat kami pergi dan jumpa!!

Daaaa !!!

.

.

.

.

.

.