KEMBARA GOPENG – BATU GAJAH : WARISAN KAPAL KOREK BIJEH TIMAH

.

.

.

.

Dari Gua Tempurung , kami kembara lagi

Mencari TT No5 , Kapal Korek Bijeh Timah lama

Satu-satunya yang masih ada

Macamana nak ke sini ?

Dari Gua Tempurung .. ke kiri .. ke Malim Nawar

Lepas tu .. ke Batu Gajah

Jangan ke Tanjung Tualang .. ambik jalan ke Batu Gajah

Kat Batu 7 nanti .. akan jumpa papan tanda ciput je.. ‘ Kapal Korek 500 meter di hadapan ‘

TT No 5 ni belah kanan jalan

IMG_2983.

.

.

Besar bagak!!!!!

Tak cukup lens !

[ Boleh cukup .. malas nak tukar lens tapi ]

Pandang ke kiri …

IMG_2984.

.

.

Pandang ke kanan …

IMG_2986.

.

.

Sila meniti titian dengan berhati-hati

Lombong tinggal

Air bertakung

Bau hanyir-hanyir sikit

Alaa .. sikit je …

IMG_2987

.

.

.

Yang ini memandang ke belah belakang

Saliran pembuangan air, batuan yang tidak ada hasil

IMG_2989.

.

.

IMG_2992.

.

.

IMG_2991

.

.

.

Ada setinggi bangunan 5 tingkat rasanya!!!

IMG_2993.

.

.

Tak tau apa benda

Sangat besar tapi

IMG_2994.

.

.

Tak ramai orang pun kat dalam ni masa kami sampai

Mungkin kerana tengah panas berdenting!

Circuit Breaker

Masih cantik warnanya…

IMG_2997.

.

.

IMG_2998.

.

.

IMG_2999.

.

.

Patutnya suruh BudakRock bergayut kat situ baru nampak betapa besarnya bendalah warna merah itu!

IMG_3000.

.

.

IMG_3002.

.

.

Ni kat belah depan

Belah pengautnya

Yang kaut tebing dan dasar lombong

IMG_3003.

.

.

Besarnya?

Boleh muat dua orang Dak Julie lah kat dalam tu!!

IMG_3004

.

.

.

Kali terakhir diservis pada tahun 1982

IMG_3006

.

.

.

IMG_3007

.

.

.

IMG_3008

.

.

.

Saya nampak pintu tu terbukak

Saya tutupkan

Sebab nak ambik gambar

IMG_3009

.

.

.

Rumi

Pin Yin

? Siam ?

Jawi

Tamil

Boleh baca tulisan Jawi tu tak?

Saya kompius..

IMG_3010

.

.

.

Warna-warna cerah yang masih utuh

IMG_3012

.

.

.

Tiba-tiba BudakRock pandang ke pintu yang tadi tu ..

‘ Bukan ke Ibu tutup pintu tadi tu ? ‘

‘ Kenapa terbukak balik ?! ‘

Angin kotttt !!!!!

Jom gi tengah sana !! [ tarik dia dengan lajunya ]

[ Mana ada angin kat dalam kapal ni !!? ]

IMG_3014

.

.

.

IMG_3015

.

.

.

Cangkuk yang amat besar okeh!!!

IMG_3016

.

.

.

IMG_3017

.

.

.

Meloncat gembira bila sana nengok pintu yang ini !

Klassik!

IMG_3018

.

.

.

Macam berani nak bukak

Tapi jadik tak berani …

IMG_3019

.

.

.

Lebih tinggi daripada saya gear ini ya!!

IMG_3020

.

.

.

Tinggal kami berdua aje

Maka kami pun keluar.

Ke tebing lombong

Ke bahagian depan

Tempat pengorek tu..

IMG_3022

.

.

.

IMG_3029 .

.

.

Ada bahagian yang boleh dipanjat hingga ke tingkat atas

Teringin nak naik ke tingkat yang ada bilik yang bertingkap berkaca yang pecah tu

IMG_3024.

.

.

TT No 5 nama Kapal Korek ini

IMG_3025.

.

.

Pernah terjadi tragedi kapal korek gini terbalik di lombong di Puchong pada tahun 80-an dulu

Ramai yang terkorban

IMG_3035.

.

.

Bunga labu boleh dibuat masakan kan?!

IMG_3039.

.

.

Ini dari bahagian belakang [?] [ ya ke belakang ? mana satu belakang, mana satu depan ni? ]

IMG_3044.

.

.

Korek bahagian depan , buang bahagian belakang lah kan !?

IMG_3058.

.

.

Ada bayaran untuk masuk ke Kapal Korek ini

RM 5 Dewasa .. RM 3 kanak-kanak

IMG_3043.

.

.

Ada Pusat Informasi di tempat pembayaran tiket

IMG_3050.

.

.

Jongkong timah itu adalah 30 kg !

IMG_3054.

.

.

Tiba-tiba tapak kasut BudakRock tercabut

Untuk masuk ke Pusat Informasi tu kena bukak kasut

Tiba-tiba Uncle ini bawak keluar setin gam

Dan tolong gamkan tapak kasut BudakRock

Uncle Ng namanya …

Baik sungguh dia..

Rupa-rupanya Uncle Ng ini adalah Steven Ng, pengurus Osborne & Chappel Sdn Bhd (OCSB), syarikat yang menguruskan Kapal Korek TT No 5 ini

IMG_3060.

.

Ok

Satu lagi tempat menarik telah saya jelajah dan jumpa

Berbaloi  sesat barat hingga hampir sampai ke Pekan Udang Galah Tanjung Tualang

.

.

.

.

.

.