SUKARELAWAN ZOO NEGARA

.

.

.

.

Aaron Zizan @ Wak Jan ajak kami untuk menjadi sukarelawan di Zoo Negara pada 25 Disember

Dengan relanya saya menawarkan diri !

Satu pengalaman baru ni!!

20131225-175957.

.

.

Dak Iyra pun ada …

20131225-180020.

.

.

Satu kumpulan 5 orang

Satu kumpulan satu kawasan penjagaan

Diketuai oleh Penjaganya

Kami.. Oleh Abang ‘ Baby ‘

Yang ceria dan kelakar.

Kami ke kandang Rimau .. Panther .. Puma dan Harimau Bintang

Bersihkan kandang .. Sapu sana-sini

Tak dapat bagi mereka makan .. Sebab mereka makan petang nanti …

Takut-takut berani bila disergah oleh Manja .. Si Rimau Bintang

[ Gambar tiada dapat ditontonkan kepada umum ]

.

.

Dah peluh-peluh..

Kami ke kandang Rusa pula ..

Dak Iyra tengah menyorong kereta sorong berisi tiga ikat pucuk-pucuk kayu untuk mereka

20131225-180116.

.

.

Rusa yang ni..

Jinak..

Habis kami diserbu bila bawak masuk daun-daun ni

Kalau berani.. boleh ambik dedak makanan mereka..

Tadah tapak tangan dan suap !

Geli-geli tapak tangan  bila rasa mulut dan air liur mereka!!

20131225-180305.

.

.

Ni Rusa Nani

Eh

Rusa Bintik

Penyombong sikit..

Takkan datang makan kat tangan kita

20131225-180344.

.

.

Ni ..

Siapa tak kenal yang ni..??!!

Tapir

Tenuk

Cipan

Badak Kampung

Yang ni betina

Nama dia Cici

Tengah bunting

Akan bunting 401 hari [ kalau tak silap ]

Sedap peluk dia

Tak busuk

Tak garang

Lepas makan .. kalau kita tepuk-tepuk dia..

Berdebup dia akan jatuhkan badan

Dan tidorrrrrr…

Yang jantan tu namanya Tuah

Badan dia habis luka-luka

Sebab mengawan..

Dak Iyra tolong letak Flavin kat luka

Dan buang berenga..

.

Yang baju biru tu .. geng seperjuangan bersukarela saya

Nama dia Dak Iyra

Tenkiuu Dak Iyra !!

20131225-180435.

.

.

Sepasang Singa

Dok mengawannn saja masa kami kat sana

Menurut Abang ‘ Baby ‘ .. mereka akan mengawan 70-100 kali !!

Setiap kali musim mengawan

Setahun ada 3 ke 4 kali musim mengawan !!

20131225-180501.

.

.

Ini fevret saya !!

Pun sepasang

Renungan nyaaaa!!

Pehhh !!!

20131225-180518.

.

.

Kami buat sesi yang 4 jam

Boleh pilih 4 atau 8 jam

Ramai jugak yang datang semalam

Walaupun penat .. terjelir lidah penat dan haus dan panas..

Tak habis kerja lagi dah janji ..

Nak datang dan buat lagi kerja sukarela ni !!!!

Mungkin nanti dapat kandang Zirafah ke..

Gajah ke .. Kura-kura Galapagos ke…

[ Kita tak boleh pilih ya.. mana kita nak kerja … ]

Sempat juga ditemuramah oleh satu stesen TV [ Bukan TV3 ] !!!

20131225-180546.

.

.

Kata Abon ..

Jawa kalau tak 10 anaknya..

Tak konferem Jawanya…

20131225-180606.

.

.

Berminat untuk sertai ?

Di sini …

Tenkiuuu Aaron Zizan @ Wak Jan … yang membuka mata dan hati saya untuk progrem ini !!

20131225-180643.

.

.

Selesai BerSukarela di Zoo Negara

Kami bercadang mencari Highland Towers pula

Malangnya ..

Sekarang Jalan-jalan HillView itu semuanya telah berpagar dan ber’sekuriti’

Gated community jadiknya..

Tak boleh masuk sembarangan…

Hampaaa…

20131225-180658.

.

.

.

.

.