KEMBARA GOPENG : GUA TEMPURUNG

.

.

.

.

Kami tidur di Adeline Villa di Kampung Sungai Itek ..

Keesokkan harinya kami ke Pekan Gopeng lagi

Untuk mencari Gua Tempurung pula …

IMG_2927

.

.

.

Berapa banyak daaa Kota Bahru di Malaysia ni…?!

Eh chop ..

Yang kat Kelantan tu ejaan dia macamana eh..?

.

Saya ada kawan Sekolah MARA

Asal dari Kopisan , Gopeng

Nama dia Fauzi , tapi sebab ramai yang nama Fauzi ..

Maka dia dipanggil Gopeng

Hingga ke hari ini …

IMG_2928.

.

.

.

Nampak tak papan tanda ‘ GAHA…. ‘ tu ?

Itu adalah untuk ke Ladang Teh Gaharu

Yang walaubagaimana sekalipun memang tak sempat kami nak jenguk

Teh Gaharu

Daun gaharu dibuat teh

Menarik tak?!

IMG_2929.

.

.

.

Rumah Perak tiang tinggi di tepi jalan

IMG_2931.

.

.

Kalau dari Pekan Gopeng ..

Gua Tempurung ni arah ke selatan , belah kiri

Jauh jugak masuk ke dalam

Kalau jalan kaki .. sampaiii … Setengah jamlah sampainya ..

IMG_2932.

.

.

.

IMG_2933.

.

.

Kami ambik Tour Nombor Satu

Enam Ringgit seorang

Kalau Tour 4 tu..

Macam best je

Kena panjat-memanjat tangga dengan jayanya .. lepas tu balik boleh hanyut mandi-manda berbasah-basahan dalam sungai bawah tanah

IMG_2944.

.

.

.

IMG_2948.

.

.

.

Kalau nak ke sini

Siap-siap throw big water small water dulu

Toiletnya manjang rosak

IMG_2942.

.

.

.

Jommmm masuk Gua !!

IMG_2952.

.

.

.

Dari Gua memandang ke luar

IMG_2954.

.

.

.

Yang kat bawah-bawah tu adalah team lain yang ambik Tour 4 tu rasanya

Tengah bersiram-siram gelak sakan mandi air sungai

IMG_2956.

.

.

.

Kena gigih memanjat turun naik tangga

IMG_2960.

.

.

Gua ni terbentuk semenjak lebih 10000 ribu tahun dahulu

IMG_2963.

.

.

Dicorakkan oleh titisan air menghakis batuan

IMG_2964.

.

.

.

Usunglah tripod kalau nak gambar cantik

Kawan saya .. yang tinggi sekali dalam gambar kat atas nun kata

Kat Guilin .. ada gua gini

Memang cantikkkk sangat !!

Depa main lighting bagi cantik

IMG_2967.

.

.

.

Ramai orang kat depan saya sebenarnya masa ni

Tapi sebab main slow shutter ..

Hilang gaib orangnya..

IMG_2968.

.

.

.

Pakej Tour Satu boleh mendaki sampai ke lampu yang bak bintang bersinar yang paling atas tu

Ke Yellow Flowstone nama batuan kat situ

Saya tak sampai sana..

Saya sampai ke lampu yang bak bintang bersinar yang nombor empat dari atas tu

Sebab bila sampai kat situ .. bebudak lain dah mula turun dan cakap ..

” Tak yah aahh naik lagi Dr  … Tak de apa .. Ada lubang angin kalau Dr nak nengok ! ”

Saya pun akur .. Ecewah …

Ya lahh .. Kang saya sorang-sorang kat atas sana kang … Buatnya tetiba saya nampak istana besarrr … dari emasss…  Buatnya saya ter-tak nak balik kang ..?!!

IMG_2971.

.

.

.

Batuan berlumut  malachite – sejenis mineral copper carbonate yang selalunya dienapkan (deposited) pada limestone.. [ pembetulan oleh Seorang Blogger ]  [ terimakasih Cik Seorang Blogger ] ondewey keluar baru perasan warnanya santekkk

IMG_2976.

.

.

.

IMG_2977.

.

.

.

IMG_2978.

.

.

.

Kelaparan dan kehausan

Togok air sebotol ..

Makan marshmellow siram cekelat dua tapawe dengan BudakRock

IMG_2982.

.

.

.

Pernah makan buah teratai yang gini ?

Saya tak.

Saya diketawakan oleh bebudak Doktor yang Ipoh mali..

IMG_2938.

.

.

Camana nak makan?

Kopekkan keluar dari bunga

Kopekkan kulit nang hijau

Makan isi nang putih

Kena buang tunas hijau yang kat dalan isi nang putih tu dulu tapi

Sebab pahit !

IMG_2941.

.

.

Eh.. ??!

Habis dah gambar ??!

Rasa macam banyak lagi nak cerita …

Ok lah ..

.

.

Kesimpulannya ..

Budak-budak kecik baya Ziyyad Zayyan dan semestinya [ aloh .. lupa nama sorang lagi tu .. Zidane eh ?  hehehheee… ] tak payah lah bawak masuk dalam Gua Tempurung ni..

Jauh nak jalan !

Yang dah ada bunyian kat kepala lutut tu.. boleh … pelan-pelan..

Tak payah naik sampai Yellow Flowstone tu

Sampai yang terlarat je..

Yang merandung ..

Boleh aje … Setakat yang mampu di langkah ..

Bak kata Kawan Saya

‘ Aloh …. Orang Asli kat hutan tu.. Elok je cari makan dalam hutan masa merandung .. Inikan pulak awak yang pergi kerja naik kereta , naik motor…’

Bila Ibu Merandung tanya ‘ boleh ke bawak kereta naik motor masa merandung ni..?!

.

.

Sekian …

.

.

.

.

.

.

.

.