KEMBARA GOPENG : JALAN TASIK , GOPENG

.

.

.

.

Bila saya tau kami akan ke Gopeng

Ramai yang kata .. ” Gopeng ??! ”

Ada apa kat sana ?!

Tak ada apa laaa….

Saya terus meng-gugel apa yang ada di Gopeng.

Oh !! Banyak !!!

Amat menarik

Bak kata kawan saya

Saya kan  ‘ adventurous ‘ !!

Banyak yang saya jumpa !!

.

.

Antaranya ..

Graffiti Gopeng

Seni jalanan di Jalan Tasik , Gopeng

Senang je kalau nak cari

Di tengah-tengah Pekan Gopeng

Dekat dengan KFC

Dekat dengan round-about

.

.

Masih banyak bangunan kedai-kedai lama di Pekan Gopeng

Gopeng dikatakan berasal dari buah pulai yang gopeng [ telah ditebuk tupai/ rosak ]

Juga dikatakan berasal daripada nama seorang Cina miskin yang bernama Goh Peng yang  akhirnya berjaya menjadi seorang pelombong yang berjaya

IMG_2559.

.

.

Ada Rumah Orang Asli  Semai

Masih ramai Orang Asli Semai yang tinggal di Gopeng ini

IMG_2563.

.

.

Ada sekawanan ayam

IMG_2561.

.

.

Ada yang adik mengendap dari celah tingkap!

IMG_2562.

.

.

Saya suruh BudakRock duduk kat meja tu

Tak mo lah .. Dia kata

Mee Cina

Tak halal!!

Hahahhahaaa!!

IMG_2564.

.

.

IMG_2565.

.

.

Ni ha penjual Mee nya !

Sah tak halal!!

IMG_2569.

.

.

Nampak pulak graffiti yang ini kat belah sana jalan!

Gopeng adalah satu Bandar perlombongan bijih timah

Hinggakan ada kata-kata

‘ No Tin No Gopeng ‘

IMG_2573.

.

.

IMG_2574.

.

.

Dan yang terakhir

Dung Dung Cheh!!

Majoriti penduduk Gopeng adalah keturunan Cina

IMG_2724.

.

.

.

Gendang tu dulu ada pemukulnya

Dah hilang…

IMG_2725.

.

.

Ok

Nanti sambung lagi tentang Kembara Gopeng saya

Daa….

.

.

Chop …

Jumpa lak pasal asal-usul nama Gopeng kat sini…

20131211-085707

.

.

.

.