KEMBARA KOTA JOHOR LAMA : MUZIUM KOTA JOHOR LAMA

.

.

.

.

Kembara Kota Johor Lama

2H 1 M

Hari ke-dua .. Dari Tanjung Balau , kami ke Teluk Sengat pula

Mencari Muzium Kota Johor Lama

Di jalan lama Kota Tinggi-Desaru

IMG_2099.

.

.

.

Ini jalan ikut pintu depan Muzium

Kami tak lalu sini

Kami ikut pintu satu lagi

IMG_2095.

.

.

.

IMG_2100.

.

.

.

Ikut pintu yang satu lagi ni kena panjat bukit sikit

Sikit je…

IMG_2024.

.

.

.

IMG_2103.

.

.

.

10 ribu ringgit!!

Nilai sejarahnya lebih dari itu tapi kan…?

IMG_2029.

.

.

.

Dari atas bukit boleh nampak Jambatan Lebuhraya Senai-Desaru yang menyeberangi muara Sungai Johor

IMG_2025.

.

.

.

Meh zoom

Lain kali, kalau nak ke Desaru

Exit Senai

Cari Lebuhraya ni

Kami tak..

Sebab memang nak singgah Kota Tinggi

IMG_2026.

.

.

.

Banyak rumah rakit!!

Projek akan datang

Nak tidur ramai-ramai atas rumah rakit!!

IMG_2027.

.

.

.

Ada satu antara lima yang mewarisi minat macam saya

IMG_2048.

.

.

.

IMG_2047.

.

.

.

Masih ada bentuk-bentuk kota lama itu

Dalam bentuk timbunan tanah yang menimbusi kubu lama Kota Johor Lama

IMG_2031.

.

.

.

IMG_2032.

.

.

.

IMG_2033.

.

.

.

Hai GB!!

Kalau GB pandang ke bawah bukit tu..

Akan nampak muara Sungai Johor

Memang kedudukan Kota Johor Lama yang di atas bukit ini amat sesuai untuk memantau kegiatan di sungai sana nun

IMG_2034.

.

.

.

Ok!!

Group photo!!!

IMG_2041.

.

.

.

OK!!

Esot ke sana sikit sebab nak bagi nampak Muzium kat belakang tu pulak!!!

[ ekau saja pakai kuning bior nampak paling menyerlah dalam gambor eh Dak Iyra!!?? ]

IMG_2042.

.

.

.

[ Fungsi utama penubuhan muzium ini adalah untuk memberikan maklumat dan gambaran yang lebih jelas kepada mereka yang mencintai sejarah untuk mengetahui dengan lebih mendalam peranan Kota Johor Lama yang pernah menjadi pusat pemerintahan kerajaan Melayu yang penting selepas era kejatuhan Kesultanan Melaka pada tahun 1511. Kesinambungan warisan kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka terus bertapak di negeri Johor dan telah mewarnai sejarah tempatan ketika itu terutamanya di sepanjang Sungai Johor. Episod ini turut memainkan peranan yang penting dalam pemerintahan Johor. ]

Dipetik dari laman web Jabatan Muzium Malaysia

IMG_2045.

.

.

.

Panjang cerita tentang Kota ini ….

Di sini..

IMG_2082.

.

.

.

Biasa laaaa…

‘ Akak !! ambik gambar Iyra kat sini!! ‘

IMG_2080.

.

.

.

Muzium berbentuk rumah melayu lama

Tanpa sebatang paku digunakan

IMG_2052.

.

.

.

Dalam Muzium tak boleh ambik gambar!

Dalam Muzium Negara pun boleh ambik gambar …

Saya suka ambik gambar .. sebab nak ambik gambar fakta-fakta kat situ

Banyak makan semut … Mana lah boleh ingat semua-semua tu baca sekali lalu gitu!!?

Ambik gambar dari luar Muzium je laaa….

IMG_2054.

.

.

.

Di belah belakang sana Muzium..

Ada satu Makam

Dipercayai Makam Sultan Alaudin Riayat Shah

IMG_2083.

.

.

.

Puas jelajah satu Muzium

Pandangan last ke arah jambatan

IMG_2102.

.

.

.

Satu lagi gambar Dak Iyra!

IMG_2105.

.

.

.

Yang tu pun tau-tau je nak curi-curi gambar dia..!

IMG_2107.

.

.

.

Masih pandang-pandang dan masih senyum-senyum lagi tu!!

Yang sorang tu tak ketahuan apa…

IMG_2108.

.

.

.

Masuk je dalam Muzium

Tau tak boleh ambik gambar..

Semua kata ‘ alaaaaaa…’

Dengan harakat yang sama panjangnya…

.

Masuk lagi ke dalam Muzium

Dengar suara dari TV

Ada tayangan CD

Seorang demi seorang duduk bersila depan TV

Tak payah di ajak-ajak

Terpegun depan TV

Nengok CD tentang Johor Lama , kota-kotanya .. Sultan-Sultannya ..

Tentang Sultan Mahmud yang murka pabila buah nangka Baginda ditebuk oleh Dang Anum

Sama-sama menjerit ngeri bila perut Dang Anum hendak dirodok dalam sedutan filem Sultan Mahmud Mangkat DiJulang

Tentang makam-makam yang kami jumpa semalamnya

Dan yang tak terjumpa sebab tak tahu..

Habis satu CD

Siap tanya boleh beli kat mana CD tu!

.

Gambar yang buat hati saya kata

” Aaaaahhhh !!!! ”

” Korang yang ter-best !! ”

” Satu kepala!! ”

IMG_1004.

.

.

.