MELAKA : MAKAM HANG TUAH

.

.

.

.

Dari Muzium Kapal Selam

Kami ke Tanjung Kling

Jumpa Masjid Tanjung Kling

Salah satu masjid tertua di melaka

Ada yang mengatakan ia dibina pada tahun 1921.. ada yang kata 1930

Saya tak masuk dalam tapi.

Lain kali lah …

IMG_0112.

.

.

Menara bentuk pagoda

Seperti masjid-masjid lama lain di Melaka

CikPuanLawa..

Sila letak masjid ini dalam Buku Kulit Keras awak ya …

IMG_0116.

.

Kami nak cari Makam Hang Tuah sebenarnya

Di Tanjung Kling tu lah..

Terus je dari Masjid Tanjung Kling tu..

Nanti jumpa jalan tepi pantai..

Pandai-pandai lah panjangkan leher cari

Kat belah kanan kalau datang dari Melaka

Kat kornar

IMG_0069.

.

Lepas pergi Muzium Negara dan nengok arca Hang Tuah tu dan baca ‘ Ta’ Melayu Hilang Di Dunia ‘ baru saya teringat yang saya belum ‘ publish’ entri ni lagi kat blog ni..

IMG_0071.

.

Panjang makamnya

Saya ada baca

Panjang .. melambangkan darjat dan kedudukan seseorang itu dalam masyarakatnya

IMG_0077.

.

.

Itu bukan saya

Itu Dak Angah

Yang kata …

” Bila nak sampai KL ni Long … Asyik singgah sini sana je …”

Ha..

Itu lah Along kau..

Mesti menyinggah menyiasat dan mengambil gambor…

IMG_0063.

.

.

Ada yang mengatakan Hang Tuah tiada kuburnya

Kerana derhakanya .. mayatnya dicampakkan ke laut

Ada yang mengatakan kuburnya ada .. bukan di sini tapi

IMG_0066.

.

.

IMG_0081.

.

.

IMG_0083.

.

.

IMG_0087.

.

Ok ..

Saya dah jumpa makan Tun Teja..Makam Hang Tuah

Makam Hang Kasturi dan Makam Hang Jebat pun sudah…

Nanti saya sambung tentang dua makam itu ya ….

.

.

.

.