KUALA LUMPUR : RUMAH PENGHULU ABU SEMAN : LAGI …

.

.

.

.

Pesen tak puas hati bila gambar tak lengkap

Kami pergi lagi..

Ke No 2 Jalan Stonor

Rumah Penghulu Abu Seman lagi

1.

.

.

Langit gelap lagi

Tak seteruk hari tu tapi

.

.

Nampak atap tu..?

Tau tak cara nak buat ..

Guna tanah liat.. [ rasanya … ]

Digelek leper..

Cara nak pastikan lengkung nya…

Gini..

Tanah liat tu diletak atas peha pembuatnya..

Diacu mengikut lengkuk peha..

Dah siap .. dikeringkan..

.

.

Oleh itu.. cuma dua tiga orang sahaja yang boleh buat atap tu..

Bior saiznya agak sekata.

Kang kalau ramai-ramai .. ada yang keding .. ada yang sedap-sedap peluk .. ada yang tak terpeluk .. senget benget lak atap Penghulu kang!!

13.

.

.

Banyak nyamuk kat sini

Sedapppp je nyamuk tu gigit saya!!!

17.

.

.

Bila cukup ilmu mengedit saya nanti.. saya nak pastikan kalau gambor gini tak ‘ converge ‘ gini

22.

.

.

Ini bahagian Balai rumah

Tempat menyambut tetamu

23.

.

.

Ni serambi di Rumah Ibu

Nampak bilah-bilah di  tingkap-tingkap tu ..?

Kalau panas .. boleh bukak bilah-bilah di tingkap tu

Macam tingkap nako

Lubang-lubang udara di atas tu pun untuk pengaliran udara menyejukkan rumah

.

.

Tiang Seri yang tu..

Tiang yang di barisan ke dua.. belah kiri tu

Ada cara nak tentukan samada  kawasan itu sesuai atau tidak

Mengikut cerita Tour Guide kami .. Cik Nur Sharina..

Pawang akan dipanggil.

Sebatang kayu akan diikat dengan sebatang buluh

Dicucuk ke tanah

Dibiar semalaman ..

Jikalau kayu dan buluh itu memanjang pada esok harinya .. maka .. tempat itu adalah sesuai untuk didirikan rumah

Dan tenpat kayu dan buluh itu dipacak .. akan didirikan Tiang Seri rumah

24.

.

Nampak daun tingkap tu ?

Yang ada kaca hijau tu..

Pengaruh dari Peranchis tu..

25.

.

.

Semua ukiran adalah ukiran yang asal

26.

.

Ok

Sekianlah sahaja pelajaran hari ini..

112.

.

Terima kasih..

.

.

.

.