TANA TORAJA : TONGKONAN : PALAWA’ : KETE’ KESU : MANGGALA

.

.

.

.

Rumah Adat masyarakat Toraja ditanah tinggi Tana Toraja dipanggil tongkonan

Daripada perkataan ‘ tongkon’

Berarti ‘ duduk bersama ‘ .. ‘ to sit ‘

.

Dibina menghadap arah Utara-Selata

Tanpa paku .. dipasakkan sahaja

Kecil sahaja.. digunakan untuk tidur .. menyimpan barang .. meeting .. berlindung ..

Biasanya ada dua barisan

Satu tongkonan

Satu lagi adalah ‘ alang ‘

Untuk menyimpan padi

Juga sebagai simbol kekayaan

.

.

Ini adalah barisan alang

Ini di Palawa’

Salah satu perkampungan yang paling tua di Rantepao

IMG_0190.

.

Ini tongkonannya …

IMG_0192.

.

.

Tongkonan ini adalah simbol tradisi.. warisan ..

Tidak boleh dipindah-pindahkan

Uri bayi baru lahir ditanam di sekitar tongkonan

IMG_0193.

.

.

Kerbau

Tanda kebangsawanan dan kekayaan seseorang itu dalam masyarakat Toraja

IMG_0194.

.

.

IMG_0195.

.

.

Tanduk-tanduk kerbau

Lagi banyak tanduk.. lagi kaya

IMG_0196.

.

.

IMG_0197.

.

.

Kami rasa .. itu rahang babi..

IMG_0199.

.

.

Penghuni tongkonan ni kaya gila!!

Nengok je lah berapa banyak tanduknya!!

IMG_0201.

.

.

IMG_0204.

.

.

Masyarakat Toraja tiada apsara

Tiada tulisan

Cerita.. nasihat dan sebagainya diperturunkan menggunakan ukiran

IMG_0206.

.

90 persen beragama kristian

Selebihnya.. Islam .. dal lain-lain

Don wori

Banyak warung Muslim di Rantepao ni

Restoren di hotel Indra Toraja juga halal..

IMG_0207.

.

.

Masih lagi ada yang tinggal di tongkonan di Palawa’ ni

Tapi ada juga yang dah berrumah bawah di belakang tongkonan itu

Ya lahh..

Kecik je tongkonan tu..

Tak berbilik .. mana selelesa kan..?

IMG_0210.

.

.

Ada kedai ole-ole sekitar kampung ni

Boleh aja beli..

IMG_0211.

.

.

Tau-tau pun ado..

Yang besar ..

Seram..

IMG_0212.

.

.

Yang kecik..

IMG_0215.

.

.

Kerbau belang..

Yang murah ..

250 juta rupiah..

[ Sila ambik kalkulator dan convert ]

IMG_0226.

.

Seterusnya

Kami ke Ke’te Kesu’

IMG_0252.

.

.

Satu lagi perkampungan Toraja

IMG_0260.

.

.

Alang

IMG_0271.

.

.

Tongkonan..

Bila ada upacara Rambu Solo [ nanti saya cerita ]

Upacara penyembelihan kerbau akan diadakan di tongkonan-tongkonan sebegini

Pondok-pondok kecik dibina antara tongkonan

Untuk tamu-tamu

IMG_0274.

.

.

Ini alang yang paling tua di sini

IMG_0277

.

.

.IMG_0285.

.

.

IMG_0297.

.

.

IMG_0270.

.

.

IMG_0299.

.

.

Ini di Manggala

Jauh sikit dari Rantepao

Ada ramai orang

Ada acara sebenarnya

Sempena hari libur , mereka berlibur di sini

Ada acara kuiz .. saya dengar ..

Antara soalannya …

” Namakan tiga sungai yang mengalir di Eden ”

Eden tu .. saya rasa .. Sorga ..

IMG_0636.

.

.

IMG_0637.

.

.

IMG_0642.

.

.

Kerbau dan buaya

IMG_0658.

.

.

Masyarakat Toraja dipercayai datang merantau dari Indo China

Kemungkinan besar Kampuchea

IMG_0651.

.

.

Memang lain sikit rupa mereka dari bangsa Indonesia yang lain yang saya pernah jumpa

[ tetiba rasa nak ke Papua .. mesti menarik.. ]

IMG_0652.

.

.

.

.

Ok

Bersambung lagi..

Nak dengar cerita.. nengok gambar kuburan batu ..?

Tungguuuuu…

๐Ÿ™‚

.

.

.

.