PHOTOGRAPHY : MUZIUM PETALING JAYA : PATUNG KOKESHI

.

.

.

.

Pada satu tengahari

Saya mengular ke sini…

Muzium Petaling Jaya

Di Taman Jaya

IMG_0640.

.

.

Untuk mengetahui apakah ini …

IMG_0423.

.

.

Kokeshi こけし

Berasal dari utara Jepun

Daripada sebungkah kecil kayu , diukir , berkepala besar , muka nya dilukis dengan garisan-garisan halus .

Badan patung bercorak , biasanya corak bunga.

Tidak berkaki mahupun bertangan.

IMG_0551.

.

.

Diukir sambil dilukis…

IMG_0548.

.

.

Traditional Kokeshi

IMG_0555.

.

.

Kepala dan badan yang simple

Tiada berkaki dan tangan

IMG_0576.

.

.

Bercorak bungaan atau garisan di kimono mereka

IMG_0578.

.

.

Creative Kokeshi

IMG_0579.

.

.

Bercorak kontemporari

Badan yang lebih berbentuk

Berambut

IMG_0584.

.

.

Riak muka yang pelbagai

IMG_0594.

.

.

Kimono yang cantik bercorak

IMG_0597.

.

.

Kayu Mizuki yang digunakan untuk membentuk kepala Kokeshi juga dipanggil ‘ water tree ‘

Berunsur kayu yang sangat lembap

Dipercayai dapat melindungi daripada kebakaran , menurut orang Jepun.

IMG_0623.

.

.

IMG_0631.

.

.

Kadang-kadang saya rasa saya tinggal di Petaling Jaya

Kadang-kadang saya juga rasa saya lebih orang KL

Kerana saya di sempadan KL/PJ

IMG_0628.

.

.

IMG_0637.

.

.

IMG_0638.

.

.

.

.

Ok…

Akhir cerita ..

Sekarang kita saya tau apa itu Patung Kokeshi ..

.

.

Emmm…

Rasanya tak mungkin kami ke negara Jepun..

Entahlah ..

Tiada rasa ..

Susah makan..

Mahal ..

.

.

.

.

Nak tau lebih lanjut mengenai Kokeshi ?

Sini…