TOBA : HORAS DARI AMBARITA !!!

.

.

.

Seterusnya…

Dari Simanindo..

Kami ke Ambarita lagi

Ke Objek Wisata Budaya Batu Kursi Raja Siallagan

IMG_0658.

.

.

Satu perkampungan Batak

Dimana masih ada meja dan kerusi batu tempat Raja-Raja dan pembesar Batak bermesyuarat

Sebelum menjatuhkan hukum

IMG_0659.

.

.

Rumah yang tangganya keluar tu Tuan Rumahnya lelaki

Yang tak nampak tangga tu.. perempuan

Ada satu lagi cara membezakannya

Nanti saya tunjuk

IMG_0661.

.

.

Semua rumah itu berpenghuni kecuali satu yang telah dijadikkan muzium

Ada kawan saya cerita

Masa dia pergi sana dulu..[ mungkin kat sini .. atau kat satu lagi perkampungan kat Tomok tu ]

Anak-anak babi berkeliaran macam anak kucing

.

.

Tak ramai orang kat sini masa kami datang

Mungkin sebab bukan musim libur

IMG_0662.

.

Ni rumah yang Tuan Rumahnya perempuan

Tangganya masuk ke dalam

Ada ukiran cicak

Dan empat tempurung kelapa tu

Yang melambangkan kesuburan..

Lagi banyak lagi subur

IMG_0663.

.

.

Horas !!

IMG_0669.

.

.

Ini rumah yang real

Ada orang tinggal

Tapi ramai yang dah buat rumah bawah kat belakang tu..

IMG_0672.

.

.

Nama Tuan Tanah

IMG_0673.

.

.

Satu kubur Raja Batak

Ditengah-tengah kampung

IMG_0674.

.

.

Ini ialah tempat persidangan mereka

Lepas bersidang ..

Jatuhkan hukum

IMG_0676.

.

.

IMG_0677.

.

.

Ni tempat mengurung pesalah

Tempat pemasungan

Kat bawah rumah je tempat pemasungan ni…

IMG_0682.

.

.

Menakutkan patung ni!

Serious!!

IMG_0675.

.

.

Selepas beberapa lama..

Hukuman setimpal dijalankan

Tubuh musuh dikelar-kelar dengan pisau bagi memastikan Β ilmu-ilmu musuh tu dah tak ada di badan

IMG_0687.

.

.

Pisau pancung kepara

IMG_0688.

.

.

Tempat musuh dikelar-kelar

Kemudiannya dipancung kepala

IMG_0689.

.

.

Tanduk kerbau melambangkan kuasa

IMG_0679.

.

.

IMG_0684.

.

.

This and that Ambarita …

IMG_0685.

.

.

IMG_0691.

.

.

IMG_0692.

.

.

Kalau naik feri..

Boleh berhenti kat jeti yang kat tepi tasik yang dekat dengan objek wisata ni..

IMG_0694.

.

.

Mula-mula saya ingatkan kubur lagi

Rupa-rupanya Tugu Raja Siallagalan

IMG_0695.

.

.

IMG_0696.

.

.

Sebenier kat sini agak mahal

Key chain gini ok..

Key chain gini.. depa jual 100 000 rupiah untuk 10

Selepas tawar menawar

Jatuh 3 ringgit satu

Boleh lahhh..

IMG_0698.

.

.

Kalau kat Siem Reap..

Jarang nampak anak-anak sekolah yang tak kurus..

IMG_0700.

.

.

Rumah sempoi je..

Parabola besar alam!!

IMG_0701.

.

.

Ok..

Pendek kata..

Kalau nak ke Samosir ni..

Better naik kereta

Kalau naik feri penumpang ke tempat-tempat wisata tu..

Perjalanan dan pemerhatian tu agak terhad

Pulau Samosir ini ada sebesar pulau Singapura tau!

Banyak tempat boleh ‘ explore ‘

.

.

.

.