TOBA : HORAS DARI TUK TUK, SAMOSIR

.

.

.

.

Bagaimana terjadi nya Danau Toba dan Pulau Samosir …?

Satu super volcano meletus lebih 70 000 tahun dahulu..

Satu letusan terbesar dalam masa 25 million tahun!

Debu gunung berapi setebal 600 meter di sekitar puncak letusan.

Di Malaysia ..abunya adalah setinggi 9 meter!

.

Puncak yang meletus runtuh .. membentuk caldera.. kemudian dipenuhi air..

Membentuk Danau Toba

‘Resurgent dome ‘ muncul dari tengah-tengah tasik.. membentuk Pulau Samosir

Ada hipotesis yang mengatakan.. jumlah umat manusia yang terselamat pada ketika itu hanya tinggal dalam puluhan ribu orang sahaja…

.

Fakta yang menakjubkan..

.

.

Petang hari yang sama..

Ridu datang ambil kami di hotel.

Let’s explore Samosir … dia kata…

IMG_0301

.

.

.

Hotel yang kami duduk itu berada di kampung Tuk Tuk

Kami menuju ke Ambarita

Ke utara Samosir

Kebanyakan masyarakat Batak beragama Kristian

Akibat penjelajahan Inggeris dan Belanda dahulu

IMG_0322.

.

.

Masih banyak lagi Rumah Adat mereka di Samosir ini

Masih banyak lagi yang masih diduduki

Kerbau adalah suatu aset mereka

IMG_0327.

.

.

Kami sampai di ‘picturesque’ Ambarita

Cuaca di Samosir tak lah panas

Dalam 24-26 degree Celcius

[ Kat hotel tak ada air-cond pun.. kipas pun tak ada.. kami bukak pintu tingkap luas-luas bagi angin danau masuk ]

IMG_0330.

.

.

IMG_0332.

.

.

IMG_0339.

.

.

IMG_0341.

.

.

Orang Batak adalah peramah .. friendly …

Dulu-dulu mungkin mereka garang dan ‘ makan orang ‘..

Tapi tak lagi..

IMG_0355.

.

.

Itu adalah standard jalan raya di sini

Muat-muat je..

Dan banyak lobang-lobang

IMG_0358.

.

.

Setelah ‘ explore ‘ Samosir petang itu..

Saya kata ke EncikAbdul…

” Kita extend tidur sini satu malam lagi .. Kita tak payah tidur kat Berastagi ”

Sebab ..

Saya rasa sangat cantik dan tenang kat Samosir ni..

Saya terpikat…

IMG_0428.

.

.

So serene…

IMG_0361.

.

.

Padi bukit tak guna banyak air kan…?

Ni macam padi biasa..

IMG_0370.

.

.

Nampak yang kat tengah-tengah sawah padi tu?

Itu adalah kubur

Kubur empunya tanah sawah itu

Masyarakat Batak akan mengebumikan kaum keluarga mereka di halaman rumah , di tengah-tengah tanah kepunyaan mereka

Dengan ini mereka akan sentiada berada dekat dengan keluarga dan diingati

Dan sekiranya keluarga si mati di tanah itu dah sampai tahap ke anak cucu.. upacara pengkebumian itu akan diiringi dengan muzik-muzik.. tarian-tarian

Dipenuhi dengan kegembiraan, happy-happy

Kerana menandakan si mati telah berjaya membentuk satu keluarga yang besar

IMG_0373.

.

.

Gratis maknanya percuma…

IMG_0375.

.

.

Nampak kuburan kat atas bukit tu?!

Oh ya..

Lupa..

Kenapa adanya kuburan di tanah atau di halaman rumah ..

Ini akan memastikan tanah itu tidak akan dijual oleh anak cucu cicit mereka

IMG_0379.

.

.

Masa kami lalu nak pergi ke Ambarita.. makcik ni sedang menanam padi

Masa balik pun dia masih gigih menanam pagi

IMG_0496.

.

.

They are a friendly, smiley bunch of people !!

IMG_0325.

.

.

Hotel yang kami duduk itu tiada makanan halal

Tapi ..ada banyak restoren halal di Tuk Tuk ni..

IMG_0431.

.

.

Jalan kaki 30 tapak .. boleh makan kat Rumah makan Islam Murni ni…

20130122-161023.

.

.

Pertama kali saya minum air Terung Belanda, omputeh panggil Tamarillo

Sedappppp !!!!!

Kalah air Markisa!

20130122-161604.

.

.

Ada banyak ikan dalam Danau Toba

Ikan yang biasa dibuat lauk adalah Ikan Nila , Ikan Mas dan Ikan Pora-pora

Kami coba ikan Pora-pora dan ikan Nila

Sedappppp

20130122-161503.

.

.

Ada satu lagi restoren Muslim di Tuk Tuk ini

Kena pandang lihat betul- betul sebab agak gelap dan tersorok

Kepunyaan sepasang Muslim keturunan Batak

Kami sempat berbual panjang

Kakak ipar tuan punya tu seorang Batak , baru sampai.. Kawin dengan lelaki Swiss.. Menetap di Swiss 32 tahun.. Ada anak lelaki yang muka mixed dan boleh berbahasa Indonesia

20130122-161653.

.

.

Di Berastagi, kami singgah makan di Restoren Bu Diyah

Ada kat tengah-tengah pasar buah di Berastagi tu

20130122-161829.

.

.

Saya tak tau kepiting tu apa

Tapi saya saja oder

Korang tau kepiting tu apa?

Heheheheeee…

Coba teka…

20130122-161929.

.

.

Hari terakhir kami di Medan, kami tinggal di sini

Tak lah dekat dengan bandar, tapi kami tak nak ke bandar Medan punnn

Setelah 6 + 2 jam dalam kereta… We just want to eat and rest

Jangga Bed n Breakfast

Restorennya halal

20130122-162033.

.

.

.

.

Kepiting adalah ketam ya kawan-kawan!!!

๐Ÿ™‚

.

.

.

.