PERAK : JELAJAH TAIPING : DISEMBER 2010

.

.

.

.

Pertama kali bercuti bersama satu kapal  kereta

Pertama kali bercuti dan bawak kamera 450D yang baru beli tu

Kami ke mana…?

Kami bercuti ke Taiping !

What !!?

Just sesaja bercuti ke Taiping !?

Yup …

Kerana …

Hahahaaaa!!

Saya history junkie ….

.

.

Dalam perjalanan ..Kami berhenti di sini

Istana Kellie

Exit Simpang Pulai .. lepas tu .. ikut je papan tanda

.

.

.

Excited sangat

Sebab cantik sangat

Dan ‘ full with history and mystery ‘

.

.

Ni koridor tingkat bawah

Masih belum siap

Masih nampak batu-batanya

.

.

Mengendap ke luar dari koridor tingkat bawah

.

.

.

Lubang-lubang angin .. mungkin di bahagian dapur?

.

.

.

Dari tingkat satu memandang ke bawah belah belakang

Itu satu lagi bangunan , di luar istana ini

Menempatkan bilik-bilik kecil untuk pekerja-pekerja .. yang sakit .. dan sebagainya

.

.

.

Koridor di tingkat 2 yang dah hampir siap

Hujung sana adalah bilik Tuan dan Mem Besar

.

.

Kalaulah istana ini siap .. Ia merupakan bangunan pertama yang mempunyai lift di Malaysia!

Kat sana tu .. Bilik anak perempuan keluarga Kellie

.

.

Di mana …

Ada penghuninya …

.

.

.

Seriously …

AbangLong .. lepas balik dari kembara ni baru dia cerita

No wonder lah masa malam tu kat hotel .. dia tak nak tidur sorang!

Masa turun tangga dari bilik Helen tu .. dia ada nampak macam yang diceritakan kat nota kat atas tu!

Budak perempuan .. rambut panjang .. baju putih … tengah nengok dia ..

Dia nampak kat hujung belah kanan dia .. Bila dia nak toleh .. dia tak jadik toleh .. sebab dia dah rasa lain macam ..

Tapi dia toleh jugak .. dan zupppp … nampak budak baju putih tu menghilang !!

Dia nak berkawan tuuu…. !!

.

.

.

Tuan Besar Kellie menjalinkan hubungan yang baik dengan pekerja estet kat sini dulu

Mereka dijaga dengan baik

Sampaikan ada satu patung Mat Saleh bersama-sama patung ‘deity’ agama Hindu kat sebuah kuil Hindu kat sini

Saya tak pergi tapi.

.

.

Kastel ini tak sempat disiapkan kerana Tuan Besar Kellie meninggal dunia semasa dalam pelayaran pulang dari Lisbon ke sini

.

.

.

Dalam perancangan .. akan ada satu gelanggang tennis in door di tingkat 2

Dan satu lapangan luas di tingkat paling atas untuk majlis-majlis keraian

.

.

.

Moi on the top most floor

.

.

A favourite place for wedding photoshoot

.

.

.

.

.

Beautiful archway

Nampak tak pokok beruang kat sana tu?!

.

.

.

Tak ..?

Ni ha…

Comel aah!!

.

.

.

Yup..

It is this big!

.

.

.

.

.

.

Zoo pertama

Night Safari pertama

.

.

.

.

.

.

Penjara pertama

2012-1879

Cuba congak…

.

.

.

Muzium ter’best’ pernah saya masuk

Ada macam-macam .. sejuk .. ada ‘ bau muzium ‘

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

I like this shot!

.

.

.

Ada pernah jumpa muzium ko boleh lepak-lepak baring minum susu!?

.

.

.

.

.

.

Taman awam pertama

.

.

.

.

.

.

Stesen keretapi pertama untuk landasan keretapi pertama

Purposely cari Kuala Sepetamg sebab nak cari papan tanda ni !

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Terjumpa kota dan rumah Ngah Ibrahim.. di jalan nak ke Kuala Sepetang

.

.

.

.

.

.

I just love diorama!!

.

.

Gajah yang berlumuran lumpur yang membawa kepada penemuan bijih timah di kawasan larut matang ini

.

.

.

.

.

.

Yang kecik tu makamnya..

.

.

Singgah di Kuala Kangsar

.

.

Pakcik baju biru tu bawak kereta prebet sapu

Staff saya nampak gambar ni dan kata dia kenal pakcik baju biru tu

.

.

.

Istana Kenangan

Teruja nak masuk

Malangnya masa tu dalam proses pembaik-pulihan

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Masjid Ubudiah

.

.

.

.

.

Ini adalah kembara pertama saya setelah terjebak “berjalan-jalan menjelajah sambil memegang kamera”

Still cringing at the old photos while  typing this entry

Had this entry in my old blog

Had a nagging urge to rewrite it and post it here

.

.

2 years had passed ..looking back ..

My … How they have grown!

In two years ..

My … Things that I have learned and shoot!

Amazing… From zero ..

.

.

.

.