TERENGGANU : NOVEMBER 2012 : PANTAI DAN TASIK

.

.

.

.

Dapat tiket murah KapalTerbangMerah

Maka enam beranak .. ( dengan tiga budak kecik yang teruja yang tak pernah naik  kapal terbang ) terbang ke Terengganu

” Tingginya kapalterbang !! ” kata BudakLast saya!

.

.

Kami tak tidur hotel

Kami tidur di Homestay Teratai , di Kampung Kolam, Kuala Ibai

Empunyanya .. Kak Chik .. Pantas menjawab pertanyaan dan kemusykilan …

.

.

Tiada aturcara khas

Kami redah aja sana sini

Mula-mula … ke Tasik Kenyir ..

Menghala ke Kuala Berang .. Dan kemudian ke Pengkalan Gawi

.

Rumah-rumah rakit yang boleh disewa untuk bermalam

.

.

.

.

.

Tasik Kenyir yang terletak di hulu Sungai Kenyir, Terengganu merupakan tasik terbesar yang pernah dibina oleh manusia untuk menjana kuasa elektrik di Asia Tenggara. Tasik ini seluas 2,600 km persegi dan mengandungi 340 pulau kecil.

* Sumber Wikipedia *

.

.
Itu adalah Empangannya.

.

.

.

Salah satu pintu masuk ke Taman Negara juga.

.

.

.

Saya tanya

Berapa ringgit untuk satu bot kalau nak pusing-pusing keliling tasik?

RM 300

Tak pe lah .. saya kata..

.

Ada banyak hotel dan chalet sebenarnya keliling tasik ni

.

.

.

Cerita tentang pantai-pantai Terengganu pula…

Ini Pantai Batu Buruk

Ramai jugak yang ‘surf’ kat sini walaupun ombak besar!!

Berani !

.

.

.

Masih Pantai Batu Buruk

.

.

.

Dalam perjalanan balik ke Kuala Terengganu dari Tasik Kenyir , saya nampak papantanda Pantai Pandak

Jom… Saya ajak EncikAbdul..

Cantik maaa… pantainya !

.

.

.

.

.

.

Of koz ..

Tidak boleh berenang

Pantai-pantai Pantai Timur ganas

Alaaaaaa……. kata BudakMataBesar.. frust.. sambil main pasir …

.

.

.

Pantai Rantau Abang

Tujuan .. nak cari Pusat Penerangan Penyu tu di Kampung Abang, Rantau Abang

Tutup!

Pada hari Sabtu

Frust ..

.

.

.

Kami terus lagi…

Nampak papantanda Tanjung Jara

Konar kiri

Jumpa Pantai Teluk Bidara

Pathetic kesiannya pokok kelapa kat sini !!

.

.

.

Saya selalu update gambar di Instagram saya

Saya dapat mesej dari kawan baik geng kamera saya

Dia kata Kampung Jambu Bongkok dan Pantai Kemasik adalah photographer heaven

Terimakasih Zam !!!

Kami konar masuk jalan-jalan kampung

Jumpa pantainya

Yang wahhhhhhhhhhh !!!!!!!!!!!!!

.

Pantai Kampung Jambu Bongkok

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Ni jalan kampungnya

.

.

Saya kata kat Abang Long sambil ketik shutter

Kita yang duduk bandar rasa nak duduk tepi pantai gini

Orang kat sini .. mesti ada yang rasa boringnya duduk kampung… nak duduk KL lah…

.

.

.

.