SIEM REAP : LES CHANTIERS ECOLES SILK FARM

.

.

.

.

Satu cara kerajaan Cambodia untuk menggalakkan industri sutera mereka disamping menambahkan peluang pekerjaan

Mereka adakan tempat sebegini…

.

.

Ni..

Pokok Mulberi

Makanan ruji ulat sutera .. Ini je yang mereka boleh makan ..

( tak boring ek …? )

.

.

.

Mari belajar Biologi jap ..

Kupu-kupu bertelur .. Tu telur dia atas kertas tu..

Saya berani pegang yang ni …

.

.

.

Menetas jadik ular

Best jadi ulat sutera..

3 hari makan .. 1 hari tidor .. lepas tu .. makan lagi untuk 3 hari.. lepas tu.. tidor lagi sehari..

Yang ni saya urgghhhhhhhhh nak pegang

Rasa macam berani .. tapi dia aktip semacam !!

.

.

.

Lepas makan-makan .. jadik kepompong

Kenapa kuning ?

Kepompong ulat sutera Kemboja memang kuning.

Masa sang ulat mula membuat kepompong.. mereka ambik kepompong ..

Letak kat macam ni boleh..

.

.

.

Macam ni pun boleh ..

.

.

.

Alaaa..

Lupa lak berapa hari baru lengkap jadik kepompongnya…

Yang ni saya berani pegang

.

.

.

Yang kuning pucat .. sebab dah lama kena jemur

Nak bunuh ulat kat dalam tu

.

.

.

Ni ha ulatnya!

Yang ni saya berani pegang.

Ni ulat yang dah siap kena rebus .. Tu ha periuk-periuknya kat belakang tu

Ulat ini boleh terus dimakan

Sedap …

Berkhasiat .. banyak protein..

Saya pegang je.. Makan.. nehi-nehi….

Mereka eksport tau…  ulat sutera tahap yang ni sebagai kudapan !!

.

.

.

Proses selanjutnya..

Celup-celup goyang-goyang batang yang panjang tu dalam air rebusan tu sampai dapat beberapa helaian sutera

Lepas tu.. tarikkkkk dan gulung

Ada dua jenis benang

Raw silk.. yang lapisan luar .. kasar sikit .. murah sikit

Fine silk .. kepompong belah dalam.. yang ni yang sutera yang halusss lembuttt mahallll tu…

.

.

.

Lepas tu.. proses  mewarna..

.

.

.

Gelek lagi kak!!

.

.

.

.

.

.

Lepas tu.. tenun…

.

.

.

.

.

.

Dulu-dulu..

Mereka pakai satu warna untuk satu hari

.

.

Silk Farm ni dalam 16 km dari bandar

Dalam kampung Puok

Masuk adalah percuma

Guide adalah percuma

Naik TukTuk.. dalan 6-8 12 USD ke sana

Tapi ada transport percuma kalau naik van dari Les Chantiers Ecoles yang satu lagi yang kat bandar tu yang kat situ ada bengkel dan pameran dan kedai kemahiran ukiran dan ukiran batu

Kami tak pergi tapi

Kat sini pun kami tak beli apa-apa

Sebab cantikkk dan lembuttt sangat!!

Maka.. bila cantik dan lembut sangat tu.. reganya agak mahal lah..

Saya tak mampu ..

.

.

.

.

Advertisements