SIEM REAP : ANGKOR WAT

.

.

.

.

KapalTerbangMerah touchdown pukul 7:50 pagi

Gitu-gini.. terus jalan jelajah Siem Reap

Kami book Sam .. Dia dah ada booking lain ..

Sam mintak kawan dia .. Chanta namanya .. untuk bawak kami ..

( Kalau nak driver TukTuk orang Melayu Champa .. boleh hubungi Zara ..untuk nombor telefon Salim dan/atau Nasir )

( Kami dah book Sam .. takkan nak batalkan pulak … )

.

.

Ok ..

Mari cerita nengok gambar pasal Angkor Wat

Dikelilingi oleh sebuah ‘ moat ‘ yang besar

Dibina semasa pemerintahan Suryavarman II ( AD 1112-1152 )

Ini adalah tambak ke Angkor Wat itu..

Dah dibaik pulih

.

.

.

Pintu masuk utama

Belakangnya adalah menara tengahnya.

.

.

.

Jalan masuk utamanya dari pintu utama

‘ Balustrade’ di kiri kanan

Saya telah menyentuh satu ciptaan manusia yang berusia lebih 8oo tahun usianya

.

.

.

Ukiran ‘Naga’ di tepi jalan masuk..menghala ke kawasan tepi

Dahulunya dipenuhi oleh perkampungan mereka

‘Naga’ adalah seekor ‘serpent’ berkepala tujuh

.

.

.

Kolam fevret untuk terbit matahari di Angkor Wat

.

.

.

Satu-satunya gambar saya yang dapat kelima-lima menara itu

Pintu masuk tu penuh dengan ‘ scaffolding’ danbenda hijau tu!!

Tak cantikkk gambar saya!!

.

.

.

Bahagian tepinya

.

.

.

Tengok le tu..

Time ni lahhh depa nak buat ‘restoration’

Buat lah bulan depan!!!

.

.

.

Ini adalah ‘library’ di belah kanan/kira jalan masuk

Apa yang kuning tu!?

Saya tak sempat naik!!

.

.

.Ada beribu-ribu ukiran’ Apsara’

‘ The heavenly nymph ‘

Banyak yang dah dipulihara

.

.

.

Batu-batu pembuatan Angkor Wat ni diambil dari kawasan pergunungan Phnom Kulen. 40 km dari sini

Pembinaan Angkor Wat guna gajah dan orang ( 3000000 orang dan 6000 gajah )

Lalu dataran dan sungai

.

.

.

Semua Apsara adalah tersenyum

Ada satu yang tersengih

( kami tak jumpa tapi )

.

.

.

Yang separa bugil

.

.

.

Ada banyak ‘bas-relief’

Yang ni dah berkilat-kilat sebab dah beribu-ribu tangan sentuh dan gesel

‘ Battle of Kurukshetra’

.

.

.

Lubang-lubang tu kan…

Sebab ada manusia tebuk .. Curi ..

Sebab ada tulisan..

.

.

.

Gini …

Depa ingat tulisan-tulisan tu ada majik!

.

.

Central temple

Mengikut kata mereka

” Angkor is the earthly representation of Mount Meru” , Gunung suci Agama Hindu

Menara yang tengah yang tinggi tu adalah Mount Meru

Keliling Mount Meru adalah bumi

‘ Moat ‘ tu adalah lautan

.

.

.

Tu.. yang tinggi tu central tower tu ..

Ada orang gi manjat

Kami .. ?

Koserrrr !!!

.

.

.

.

.

.

Itu adalah EncikAbdul saya

.

.

.

Yours truly di salah satu ‘library’ nya..

.

.

.

People shots are my favourite…

.

.

.

Saya ambik gambar depa

Saya lari gi belakang depa

Saya lompat dan enter frame!

Gambar saya ada kat album depa kat Jepun sekarang ni!!

.

.

.

English speaking guides je yang boleh masuk dalam sebagai guide

Ada lesen

Wallaweh!! Slang mereka ngalahkan MatSaleh kat Henglen yu!!!

.

.

.

.

.

.

Orang ramai adalah ramai

Panas weh !!

Bulan yang elok untuk ke sini adalah bulan Oktober ke atas

‘ The coolest month’

Bulan 5 hingga 9 .. musim hujan

Ko kena bawak payung atau baju hulan dan sorok kamera bawah baju hujan!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Saya cari jugak kalau-kalau dapat gambar Sami mereka

Yellek !!

Frust !!

.

.

.

Hot Air Ballon yang saya tak dapat naik tu!!

Harganya USD 15 sekali naik

OK per… tak sempat je tapi!

.

.

.

Naga berkepala tujuh dan belon

.

.

.

Bila datang lagi nanti saya nakkkk naik!!!!!!!!!

.

.

.

.

Sekian..

Nak menziarah kematian

Al fatihah untuk Allahyarham Azizul.. pesakit saya

Meninggal dalam tidur

.

.

.

.