KUALA LUMPUR : TUGU NEGARA

.

.

.

.

Dah banyak kali saya datang sini

Pagi .

Kalau berani .. datang lah sini tengahari .. Berdenting panas !

Kali ni saya datang untuk terbit matahari

.

.

.

Saya manusia pagi

Saya tak boleh bangun lambat

Bengap pala rasanya

.

Nampak tak Menara Petronas kat tengah-tengah tu .. ?

.

.

.

Ramai orang jogging jogging keliling kawasan tugu ni pagi-pagi

.

.

.

Untuk mengingati pahlawan-pahlawan yang gugor

.

.

.

Ada bangsat-bangsat yang cuba nak tukar Jalur Gemilang negara

Kurang ajaran sekolah atau ajaran mak bapak atau terlebih pandai bangsat-bangsat ni ha …!

.

.

Tugu Negara ni pernah dibom

Saya masih kecik masa tu , ingat lagi tapi.

Oleh kerana bencikan kerajaan, ingin melumpuhkan agenda mewujudkan keamanan dan cintakan negara di kalangan rakyat, pengganas komunis bertindak mengebom Tugu Negara pada 26 Ogos 1975. Namun pihak komunis telah menafikan penglibatan mereka dan menuduh ianya angkara perbuatan kerajaan sendiri sengaja merosakkan tugu tersebut yang dikatakan patung-patungnya menyerupai mirip wajah orang-orang barat seperti mempunyai hidung yang mancung supaya mempunyai alasan untuk mengubah-suai semula wajah patung tugu itu menyerupai rakyat Malaysia tanpa dituduh bersifat perkauman dengan menyalahkannya kepada pihak komunis.

[sumber wikipedia]

.

.

.

.