KINI ATAU KECEWA : BATU PAHAT

.

.

.

.

Seawal pagi saya keluar ke tebing Sungai Muar mencari matahari

Hari mendung tapi.

.

.

Walaupun ada yang kata matahari sama je di mana-mana.

Saya tetap akan kejar

.

.

Di tebing Sunga Muar

Laman tempat Mamat-mamat BanglaMyanmarIndon lepak-lepak di tengahari buta di hari Ahad

.

.

Saya nak ke selatan

Saya nak ke Batu Pahat

Dah berzaman saya tak turun ke Batu Pahat .. Berpuluh tahun malah.

Saya ternampak bangunan sekolah lama yang cantik

Orang Batu Pahat mesti rasa… Lhooo… biasa je sekolah tu ler….

.

.

Kini atau Kecewa

.

.

Saya mintak juga En Abdul untuk berhenti di perkarangan Mesjid ini

Masjid Dato Bentara Luar

Tak masuk tapi.

.

.

Kami turun lagi ke selatan Bandar Penggaram

Nampak papan tanda ke Pantai Minyak Beku

Nampak papan tanda ke Rumah Api Segenting

Naik bukit turun bukit 8 km masuk dalam

Jumpa…

Jumpa Pondok Polis Minyak Beku atas bukit

Saya tak jumpa jalan ke Rumah Api Segenting tapi !!!! demmm …

.

.

Jumpa perigi Batu Pahat

Dah tau kenapa diberi nama ‘Batu Pahat’ tapi dah lupa tapi.

Dah ingat semula .

.

.

Saya nampak En Abdul berbaju merah di kejauhan itu.

.

.

Of koz si penggemar sejarah ikut sama

.

.

Orang Batu Pahat pernah sampai sini keww..??

.

.

RM 52 000 yu!!

Boleh buat down payment rumah yuu !!

.

.

I still know no photoshop

I still photoscape je

.

.

Pantai ini dipanggil Pantai Minyak Beku kerana…

Daeng Ahmad ..seorang kerabat Bugis di bawah pemerintahan Dato’ Temenggung Abdul Rahman Sri Maharaja Johor mencari satu penempatan di pantai barat Johor.

Ketemu tempat ini

Membuka penempatan di sini

Ada satu pohon Keruing yang mengeluarkan ‘sap’ / cairan dari batang pohon itu … dan cairan itu kering dengan cepatnya .. berketul-ketul umpama minyak beku

Gitulah ceritanya …

.

.

Kami terus lagi ke selatan Bandar Penggaram itu

Ke Rengit

Ke perkampungan Orang Kuala

Ke tempat penjualan barang-barang sekenhen

Ada kedai baru

Ada yang menjual di dalam rumah dalam kedai di tepi jalan

Cara nak ke sana .. jumpa pekan Rengit .. jumpa jembatan.. tegak .. dan u-turn .. cari pasar basah di belah kiri jalan besar itu

.

.

Saya beli kipas yang tinggi itu

Harganya 30 ringgit sahaja

.

.

Nak ke Kukup .. tak berani nak hantar kertas kerja cadangkan ke EnAbdul

Kami patah balik ke arah urara

Terjumpa Pantai Punggur , masih di daerah Batu Pahat

.

.

Orang Batu Pahat suka studi/bincang-bincang/buat MLM/kontek  kat tepi pantai ek ?

.

.

Boleh mancing .. tak boleh berenang di sini tapi

Pantainya telah ditambak dengan bongkah-bongkah batu untuk mengelakkan hakisan

.

.

Berendut

.

.

Too much fluorite in the tooth paste giving the yellowish tinge .. Solution .. use less fluoridated toothpaste .. and go for scaling

.

.

Pisang goreng cicah kicap cili..

Pedas sangat tapi

.

.

Parit Botak …

.

.

Akhirnya sampai ke Point A semula

Ada yang kata .. saya baca .. benam matahari di Tanjung Mas di Muar saaangat cantik..

Ada gak yang kata … saaaamaaaa je benam matahari di mana-mana.

.

.

Cuma beberapa saat saya sahaja saya dapat matahari sebegitu

Tenggelam balik awan sesudahnya …

.

.

Jom balik Kampung lagi….

Jambatan Sultan Ismail di kampung saya

.

.

.

.

Sekian.