BALI DAY ONE

.

.

.

.

Empat hari tiga malam

Bali … Pulau ‘ Dewata ‘ dia orang panggil

Island of the gods

Island of Thousand Temples

Island of Paradise

Mendarat di Ngurah Rai Airport

Siapa Ngurah Rai .. ? Menarik ceritanya .. Sila Gugel ..

.

.

Empat hari tiga malam

Cuma rm 299

Kenapa hotel di luar negara lebih murah ek .. ?

.

.

Lama Mat Saleh tu membaca di tepian kolam itu

Habis lah satu buku

Bukan Eat Pray Love tapi

.

.

Setiap pagi .. sebelum melakukan apa-apa kerja .. ‘Balinese’ yang hampir 90% nya beragama Hindu akan meletakkan ‘ offering’ ini di kediaman mereka.

Di pintu masuk rumah, kedai, hotel dan sebagainya

Untuk ‘good spirit ‘ untuk jauhkan ‘evil spirits’

.

.

.

.

Petang pertama kami di Bali

Saya hentak hentak kakirayu rayu nak ke Sunset di Uluwatu

Right timing sampai

Pukul 6:15 petang

Nasib baik saya tak datang haid time ini

Tapi mana leh tau kannn… siapa yang haid atau tidak…

.

.

Kami sampai dah petang

Sang Monyet pun dah masuk beradu

Tak ada yang kacau

.

.

Ini Pura nya

Pintu masuk

Yang seksi meksi kena balut dengan sarung

Yang tak seksi meksi .. ikat pinggang dengan ‘sash’ itu je..

.

.

Sunset yang ‘aaaaaaahhhhhhhhh……….’

Cantiknya Bang !!!!

12 kali saya cakap…

.

.

Close up Pura yang kat atas tu

Tak nampak lak manusia manusia kat atas sana tu

.

.

Matahari makin turun

Orang makin ramai

Sebab nak nengok Tari Kecak

Tujuh puluh ribu rupiah sorang ya

.

.

Ini permulaannya

Ramaiiiiiiii…….

Penuh keliling ampitheatre tu

.

.

Macamana saya boleh dapat view yang sebegini ?

Sebab saya duduk bersila betul-betul belakang mereka!

Kalau nak join sama berkecak pon bole…

Kool kan!!!!

.

.

Ada dekat 70 orang para penari Kecak

Yang separuh bugil

Selit Bunga raya di telinga

Buat bulatan keliling lampu minyak tanah itu

.

.

Tarian tepat nam setengah

Satu jam rasanya

Tak terasa lama

I really enjoyed the show

.

.

Ado panau !

.

.

Ini Shinta

Isteri Rama

Kena culik oleh Lakshmana nanti

Panjang ceritanya

Yang penting akhirnya .. Yang baik dibalas baik dan menang..

.

.

Kool kan riak muka Shinta

Ko boleh buat gitu ?

.

.

Bulan mengambang penuh time ni

.

.

Nampak !?

.

.

Part ni paling best

Mereka semua rebah ke belakang

Encik Abdul panggil panggil saya untuk tangkap from high angle

Tapi saya tak dengar

Dahhh… Mereka dok kecak kecak kecak kecakkkkk keliling telinga saya!!

Maaanalah boleh dengar!

.

.

Last sekali..

Ada main-main api

Bakar jerami

Habis terbang habuk habuk jerami

Penonton selamat tapi.

Baju saya terbakar siiiikittttt je

.

.

Pendek kata

Kecak Best !!!!!!!!!!!!!

Nanti saya cerita pasal Barong lak ya…

.

.

Last…

On the way balik..

Shopping oleh-oleh Bali di sini

Siapa yang pernah datang Bali mesti tau

.

.

.

.

Oke.

Finis.

Esok sambung cerita…

.

.

.

.