SABAH : KUNDASANG MEMORIAL

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Rentetan terjumpa Quaileys Hill Memorial hari tu

Saya gugel

Dan saya baca tentang Sandakan Ranau Death March

Cinabeng …

Sungguh kejam Jepun Kemetot itu !!

Ribu-ribu mati

.

.

Kami cari Kundasang War Memorial

Senang je.

Di belakang deretan kedai di sempang besar di tengah-tengah bandar Kundasang

.

.

Atas bukit

Tiap-tiap tahun ada ‘ memorial service ‘ yang diadakan di sini.

.

.

2428 orang POW , Askar Tahanan Perang mati semasa Kawad Maut ini

6 orang yang hidup

Di tolong oleh penduduk tempatan

( yang dalam cerita Akinabalu itu dilakonkan oleh ooohhhh Aaron Aziz yang ganteng itu… )

.

.

Hujan

Kami redah jugak

Saya suka selongkar sejarah

Walaupun saya tak ambil subjek Sejarah semasa SPM dulu … Sebab kena pilih antara Sejarah atau Geografi .. Saya pilih Geografi .. sebab senang score..

.

.

Kucing debab bulu tebal itu tiada kaitan dengan cerita ini

Bulu dia tebal sebab di Kundasang SEJUK !!!!

Malam-malam rasa-rasanya boleh sampai belas-belas darjah Celsius

Serius.. Saya tidor sambil pakai gebor tebal dan ber’sweater’ lagi

.

.

Ada 3 death march

Pergilah  gugel

Sesiapa yang selamat sampai pun akan mati ditembak

Kejam .. !!

.

.

Tempat ini di’ maintain’ oleh seorang Uncle Cina-Siam

Kata adik saya

Saya tak jumpa

.

.

Ada 4 taman

Dinamakan sempena negara-negara POW itu

.

.

Anak didik saya

Dah pandai guna AEB

Dah pandai buat HDR

Dah pandai Av, Tv mode

Suruh saya belikan Macro lens untuk dia

Baaaanyak cantek !!!

.

.

Seriously …

Agak ‘ gloomy ‘ di sini

Semua yang datang ( ramai oke ) jalan slow-slow .. baca-baca mendalah kat dinding tu…

.

.

Plak nama mereka yang terkorban

Ada yang adik beradik .. umur baru 18 dan 19 tahun

Ada yang anak beranak .. umur 43 dan 23 tahun..

Seriously ..

Sedih bila baca nama-nama mereka

.

.

Rumah-rumah yang nampak kenit-kenit yang nampak macam kat obersi

.

.

.

.

.

.

Seriously..

Saya puas hati bila terjumpa tempat ini

Saya belajar satu benda yang baru

.

.

.

.

Sekian…