PULAU MUTIARA : BY FOOT

.

.

.

.

Beautiful mosaics in on the huge pillars

.

.

Saya suka nama jalan ni

‘Jalan Pintal Tali ‘

.

.

Ntah ‘ Kongsi’ apa ntah …

Tiada sen bod dan saya tak reti baca tulisan cina

.

.

‘Farang ‘ means new

.

.

Kool place

Ingat nak ajak EncikAbdul lepak-lepak malam-malam reggae reggae kat sini…

Tedorrrr laaagi best kannnn…?

.

.

Motor untuk di sewa

Untuk raun raun

.

.

I fell in love with those old casement windows with the slits for ventilation

.

.

‘Unique Penang Art Gallery’

Saya tak masuk tapi.

.

.

Ini bukan graffiti

Ini adalah ( saya rasa ) wrought iron ‘approved graffiti’ yang banyak kita boleh jumpa kalau kita jelajah bandar heritage ni

‘ The black and white amahs were weer Cantonese domestic servants from Guangdong who did all kind of households chores and would refer to themselves with wry humorous ?yat keok tee ( one kicks all )

Muntri Street, belakang Hotel kami

Saya jenjalan sorang sorang time ni ..

.

.

Spider plant dalam bakul besikal

.

.

Saya suka yang merah

.

.

Saya rasa ni kedai/ tempat untuk mereka yang dung dung cheh Tarian Naga/Rimau

Saya tertarik kat gambar-gambar Atok-Atok yang dah pass away kat dinding tu

Nak ambik dekat-dekat lagi…

Wa dah serik kena ‘ ekskius me.. no pikcer plis !!’

.

.

Saya suka arch itu

Saya suka mozek itu

Saya suka pintu itu

.

.

Tokong ni 142 tahun lebih tua dari saya

.

.

Dongak

Pulas wide angle

Klik

Urut tengkuk

Dan kata ‘ adoiiii ! ‘

.

.

kesiannnnn si Po !!

Alaa… kawan si Tinki Winki .. si Dipsi .. si Lala tu …

yang merah yang tertonggeng tu…

.

.

Love my UWA!

Lone my UWA!

Love my UWA!!!!!!!!!!!

.

.

Macam tak kena kat knocker dia je kan dengan ring tu !

.

.

EncikAbdul kata ..

Kalau naik beca ni..

kalau eksiden apa-apa jadik … orang yang duduk dalam beca tu yang habis dulu..!!

.

.

Hurup Jawi lama

Saya pun konpius

.

.

Saya simpan duit

Saya nak gi Krabi

Tiba-tiba AbangLong claim hadiah UPSR dia

Maaaka … Krabi saya dah jadik Gitar karen dia ….

waaaaaaaa…………

.

.

Gua rasa ada gambar agak semacam lah kat situ..

Sat Gua enlarge kat tempat lain …

.

.

Shim Alip Ro Nga ??

Apakah ??

.

.

Kool …

.

.

Satu lagi hotel jaman British

.

.

Saya jatuh hati kepada ‘blinds’ itu

.

.

Beautiful …

The Blue Mansion

nanti saya cerita panjang-panjang

.

.

Jempol maknanya ‘good’

.

.

Where the legacy begins …

.

.

Keretapi Bukit Bendera yang baru sekarang ni sangat lebih laju dan tak payah tukar-tukar tren di mid-station

.

.

Masa turun .. kami diri di belah ekor keretapi

.

.

Tak berani beli jeruk di Chowrasta

Cha Ya Nun Alip buat

EncikAbdul kata..

kalau pergi tempat Cha Ya Nun Alip tu buat jeruk-jeruk tu…. memang tak rasa nak beli jeruk-jeruk tu !!

Ni di Balik Pulau

Mim Lam Alip Ya Wau buat

.

.

Ni Buah Pala

Isi dah dibuat jeruk

Bijik .. Boleh buat minyak

.

.

Jelli..

Jemur .. Keringkan..

Till it become crunchy ..

I laike …

.

.

Wider angle of the wall of the shop where Jimmy Choo started his carrier

.

.

Masjid Kapitan Keling

.

.

The ‘ metal graffiti ‘  the China Street , core zone of the George Town World Heritage Site

I couldn’t make out the full sentence tho

.

.

One Apek shooed the pigeons before i could adjust my camera settings

Not a great shot

.

.

A ball in yer mouth

.

.

I purposely try to locate these whatchamacallit around the old town

I found err.. 5 , i think ..

.

.

Three wheeled scarab

Scarab means beetle

.

.

I tried to sneak in again on the second day ..

But the guard was there

Demm..

( I’ll stori later … )

.

.

.

.

.

.

Dah !!!

Dah 41 42 keping foto yang sampai lebam skrol tetikus  

Sambung lain kali …

Bladder Wa penuh …

.

.

.

.

Yezzaaaaaaaaa..

Another World Heritage Site ticked in my list…