RUMAH API TANJUNG TUAN

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Paaada suatu Ahad …

Kami kembara ke Port Dickson ..

Choppp … ‘ Port Dickson ‘ tak ada nama ‘melayu’ nya kah … ?

Saya pujuk-pujuk EncikAbdul

Saya picit-picit tangan dia ..

Baaanggggg …. Jom gi Tanjung Tuan …

Saya nak panjat sampai Rumah Api dia…

Maaaaka …. EncikAbdul pun kata okeh ….

Saya mmmmuahhhhh dia ….

.

.

Ini adalah jalan ke atas bukit itu

Kereta tak boleh naik oke

Kena panjat guna kaki

EncikAbdul dah kataaa….

Jauhhhhh !! Tinggiiiiii bukit tu !!!

Saya Kami degil gak nak panjat

.

.

psssstttt ….

Tinggi wehhhhhhhhhh !!!

Pancit Wa panjat !!!

Ada gak dekat saploh dua ploh kali berenti ambik nyawa !

Budak-Budak-Budak-Budak anak saya yang muda belia yang ikut saya pun pancit separa jalan !!! Inikan pula saya !!!

.

.

Inilah tempat yang saya nak pergi tu ..

Rumah Api Tanjung Tuan

Atau Cape Rachado Light House

Akhirnya sampai jugak

Mengapa saya nak ke sini ..?

Sebaaaab…

Saya nak ambik gambar dari dan di sini

Passion …

.

.

.

Anak Muda saya ondewey naik tangga ke puncak bukit yang tinggi itu

Semput Wa wehhhh ….

.

.

Siapa tahu ‘ rentis ‘ tu apa..?

.

.

Rumah Api yang menjadi idaman kamera dan lens saya

.

.

Boleh pusing satu raun keliling rumah api itu

.

.

Koleksi Rumah Api ke dua saya

Rumah Api satu lagi di Bukit Malawati

.

.

Nampak tak burung yang terbang ter- enter frame tu …

Ketahui lahhh

Minggu pertama pada Bulan Mac adalah minggu ‘ Raptor Watch ‘ di Tanjung Tuan

Setiap tahun

Burung-burung Raptor singgah di sini ondewey berhijrah ke selatan

Untuk tahun ini.. Kemuncak Raptor Watch adalah pada 10-11 Mac ini

Saya rasa .. Burung yang enter frame itu adalah satu spesis Raptor itu laaa…

Waaaaahhhh …. Tamron 10-24 mm saya dapat capture Raptor..

Hujung sayap nya je lah tapi.

70-300 mm boleh kottt … Dapat paruhnya lak.
.

.

Akhir kata..

Tengahari buta pun dah walllllllahhh kat sini..

Sunset laaaaagi lah cun kannnnn

.

.

.

.