INCREDIBLE INDIA : AGRA FORT

.

.

.

.

Selepas Taj Mahal ..

Terjah Agra Fort .. Tak jauh dari Taj Mahal

Pathkar ni .. bayar untuk masuk tempat-tempat menarik kat India ni

Patutnya sekali je bayar .. kami tak tau .. bayar banyak-banyak kali

Aloh … 50 rupee je ..

.

.

Orang Asing 250 rupee ya..

Ni terasa mahal …

.

.

Seperti biasa ..

Orang ramai adalah ramai

.

.

Ni dari pintu get besar nghadap ke luar

Sebelum sampai ke India/Delhi/Agra ni..

Saya ingat mereka ni bercakap Tamil

Nehi nehi … Mereka Hindustani …

Tum… Kiahua .. Larki.. Pagal .. Inspektor Sahab …

.

.

Agra Fort

The great Mughals lived here

.

.

Ada baaanyak monyet liar !

Akan rampas beg pelestik yang nampak macam ada makanan

.

.

Ni jalan masuk ke Fort

Nampak tak alur-alur kat tepi tu ?

Untuk bila ada serangan ke atas kubu .. Askar-askar akan curah air panas dari atas ikut alur itu.

.

.

Ini bangunan di belah kanan lepas puntu besar

Ada guide yang tawarkan diri .. Kami tak mau .. Kerek nak jalan sendiri ..Akhirnya jalan-jalan dan pandai-pandailah sendiri.

.

.

Taman bunga kat tengah tu dulu adalah kolam

Tapi sebab susah nak maintain .. di ubah jadi taman

.

.

Rombongan sekolah cik kiah

.

.

Sepatutnya nampak Sungai Yamuna dan Taj Mahal dari sini

Sangat berdebu masa bulan ini

.

.

Yesss !!

akhirnya nampak

.

.

Nampak tak yang semak samun kat bawah tu

Dulu-dulu ia adalah sebuah ‘ moat ‘ keliling kota ini

Ada buaya …

Dulu lah..

.

.

Honestly .. tanpa guide .. saya tak tau bahagian ini untuk apa ..

Kedekut … padan muka..

.

.

Kami masuk dalam tu..

Hancing!!

Cinabeng betul !!

.

.

Ini adalah di bahagian kota dimana Shah Jahan dikurung oleh Aurangzeb … anak kandung sendiri

Kerana Aurangzeb nak menghalang Shah Jahan dari menggunakan dana negara untuk membuat satu lagi Taj Mahal dari marmar hitam untuk dirinya .. bila dia mati nanti

No no no… kata Aurangzeb .. Membazir tu daddy !!

Maka Shah Jahan di ‘ kurung’ di sini

.

.

Tak sampai hati jugak si Aurangzeb ni..

Dia buatkan kamar tahanan Shah Jahan deripada mammar ..

Seperti di Taj Mahal ..

Siap dengan ukiran pietra duranya..

Yang kat depan tu.. tempat air pancut ya…

.

Shah Jahan yang sedih .. hari hari nangis

Sampai hampir buta ..

Eh.. tu Kassim Selamat ..

Shah Jahan yang makin rabun .. tiap tiao hari dok pandang Taj Mahal dari tingkap bilik dia

Sehingga bila rabunnya makin teruk.. dia nengok reflection Taj Mahal dari satu berlian besar yang dia ada..

.

.

Ini Balai menghadap Maharaja

Ada namanya ..

Saya lupa ..

.

.

Yang koolnya bangunan ni…

Bila Maharaja dan Permaisuri duduk di takhta di tengah tu ..

Tiang-tiang itu dah di atur in such an angle .. so .. bila rakyat duduk menghadap Raja .. tiang tiang tu tak akan halang pandangan mereka kepada Raja

.

.

Tu .. yang kat tengah tu tempat raja duduk

.

.

.

.

Really like this photo

.

.

Tak sah ke Delhi kalau tak dapat Delhi Belly.. orang kata..

Saya kena

Cirit birit yang teruk nak kentut pun tak berani !

Sure terkincit punya…

Tu pun .. makan dan minum punyalah saya jaga … kena jugak …

.

A must

Bawak lah sebeban ubat cirit birit sakit perut jika ke India/Delhi

.

.

.

.