CHINA : XIAN : TERRACOTTA WARRIORS : PIT 1 : SAVED THE BEST FOR LAST !!

.

.

.

.

Saving the best for last …

Pit 1

Paling besar!

.

.

.

Ala-ala empat padang bola sepak .

.

.

.

Saya masuk.

Saya kata …

WAHHHHHHHHHHH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

.

.

.

Barisan tentera bahagian depan sekali

.

.

.

210 + 2012 tahun usianya …

.

.

.

Ni yang kat belah-belah belakang

Masih bertimbun-timbun

.

.

.

.

.

Perhatikan posisi tangannya ..

.

.

.

Ini sebabnya …

.

.

.

Banyak alatan perang dah kena curi semasa selepas kematian Maharaja Qin

Dan mereka membakar tempat ini

Tu yang ada banyak yang hitam tu …

.

.

Kuda-kuda pun tak sama ukirannya…

.

.

.

Ni askar yang paling gemuk saya nampak

.

.

.

Beribu !!

.

.

.

Yang ini kat belah belakang …

Tengah di’restore ‘

The biggest 3D jigsaw puzzle

.

.

.

Masa kami di sini .. tak ada sesiapa pulak yang tengah dok membaiki mereka

Cuti hujung minggu kott …

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Tak tau maknanya …

.

.

.

.

.

Ni askar yang paling kurus yang saya nampak !

.

.

.

.

.

.

Ada yang kata ini ‘ the 8th wonder of the world ‘

.

.

.

.

Priceless experience

Kalau ada masa .. ada dana ..

Pergilah ..

.

.

.

.

CHINA : XIAN : TERRACOTTA WARRIORS : PIT 3

.

.

.

.

Selepas Muzium dan Pit 2  .. kami ke Pit 3

The Command Centre

.

.

.

Kecik je ..

Separuh padang bola

.

.

Ada yang pegang tali pedati kuda

Ada yang pegang senjata

.

.

.

Sikit je..??

.

.

.

Banyak dah tak ada kepala lak …

.

.

.

Patung-patung kat sini yang paling cantik

Sebab tak terbabit dalam kebakaran .. macam kat Pit yang lain…

.

.

.

Tang kedut kat lengan tu yang cantik tu

.

.

.

Patung-patung ni diperbuat daripada 7 bahagian

Dicantum ..

Ada 8 acuan muka

Akhir sekali .. satu lapisan tanah liat di bahagian paling luar diukir untuk mimik muka

.

.

.

Cara genggaman tangan pun tak sama untuk jenis senjata yang berlainan

.

.

.

Nampak tak ekor kuda tu kena simpul ..?

:)

.

.

.

I am saving the best Pit for last ..

Tungguuuu ..

.

.

.

.

.

.

CHINA : XIAN : TERRACOTTA WARRIOR ARMY : PIT 2

.

.

.

.

Dari Muzium ..

Kami konar ke kanan

Ke Pit 2 .. Saya bangga kerana boleh baca angka 2 di papan tanda kat atas itu!!

.

.

.

Masuk-masuk je …

Laa … mana nya !!!!!??

.

.

.

Apokobondo lak si mat ni kat sini …

.

.

.

Rupa-rupanya …

Yang melengkung melendut  ke bawah tu adalah bumbung nya..

Dulu ada bumbung kayu .. atasnya di alas dengan ‘ mat ‘ buluh …

OOhhhhh …… !!

Banyak lagi askar-askar kat bawah bumbung tu …

.

.

.

Patung-patung ni , bertarikh 210 SM, telah dijumpai pada tahun 1974  berdekatan makam Maharaja Qin . Ketinggian patung-patung ini di antara (183–195 cm – 6 kaki–6 kaki 5in), berdasarkan peranan mereka, patung tertinggi merupakan para jeneral. Antara patung yang dijumpai termasuklah pahlawan, kereta kuda, kuda, pegawai, akrobat, orang kuat, dan ahli muzik.   [ sumber wiki ]

.

.

Headless Kneeling Archers yang masih separa tertimbus

.

.

Dan yang terpenggal kepala..

.

.

.

210 SM + 2012 tahun …

Dan ada yang masih tajam tak teroksida ..

.

.

.

Standing Archer

.

.

Mata konfem sepet !

.

.

.

Standing Archer .. dari belah belakang ..

.

.

.

.

.

.

Tangan kiri pegang kuda .. Tangan kanan pegang busar panah

.

.

Ekor kuda tu kena tocang !

.

.

.

Detailed and intricate carving and details!

.

.

.

.

.

.

Ni lah Middle Ranking Officersnya…

.

.

Boleh nampak urat-urat misainya tuu….

.

.

.

Dan helai-helai rambut …

.

.

.

Ini adalah Panglina tertinggi

Dari segi pangkat dan ketinggian ..

Generalnya

Yang sebenarnya sedang memegang pedang yang tertusuk ke bumi

.

.

.

Cantik cap General..

.

.

.

Misai melenting

.

.

.

Ini lah Kneeling Archer

.

.

.

.

Masih ada saki baki warna yang belum luntur

Sungguh teliti … Tapak kasut pun ada coraknya..

.

.

Tang tocang empat arah ni saya sangat suka!

.

.

Masih banyak lagi Askar-Askar yang terbenam ..

.

.

.

.

.

.

Dan kuda yang tertonggeng

.

.

.

.

.

.

Nak bergambar …dengan yang replika ..

Satu orang 10 Yuan

.

.

.

Menurut sejarawan Sima Qian (145-90 SM), pembangunan makam ini bermula pada 246 SM dan melibatkan 700,000 pekerja. Qin Shi Huang ketika itu berumur 13 tahun .Dia mengarahkan supaya tidak ada dua tentera itu harus berwajah sama.Maharaja telah dikuburkan dengan istana-istana, menara pemandangan, pegawai, peralatan berharga dan “objek indah,” dengan 100 sungai kuno .

.

.

.

.