MUZIUM NEGARA : PAMERAN TOPENG

.

.

.

.

Pada suatu petang Ahad

BudakRock dah gelisah

Dia macam saya

Kalau hari Ahad duduk tak buat apa kat rumah .. rasa rugi sangat hari Ahad itu..

Kami ke…

Muzium Negara !!

Korang dah berapa lama tak pergi Muzium Negara??!

.

.

Dua RM aje untuk dewasa .. Kanak-Kanak percuma  ..

20130408-204539.

.

Kami adalah penggemar muzium

Banyak muzium yang kat sini kami dah pergi

20130408-204417.

.

Ingatkan tak nak masuk ke bangunan muzium yang utama tu.

Tapi bila lalu kat pintu besar tu.. terasa e-konnya yang sejuk..

Dan sebab ter’ bau muzium’ nya..

Tergoda

Masuk jugak..

20130408-204901.

.

BudakLast tergoda nengok pedagang-pedagang tu memunggah barangan turun dari kapal

3-D effect

20130408-204737 (1).

.

Rangka Perak Man

Rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia

Berusia antara 10,000-11,000 tahun.

Seorang yang penting pada masa itu bagi puaknya

Seorang yang cacat .. jalan membongkok .. cacat jari tangan

Saya rasa ini rangka yang betul-betul ..

Bukan tipu-tipu

20130408-204651.

.

Sumpah Hang Tuah

20130408-204833.

.

Bila saya duduk di tepi dinding kerana membaca ini..

BudakKecikMataBesar tanya ..

” Kenapa Ibu baca tu ? “

” Sebab itu Sultan negeri Ibu “

20130408-204950.

.

Kalau roboh Kota Melaka

Papan di Jawa saya dirikan

20130408-204929.

.

Tujuan utama kami sebenarnya ialah untuk pameran ini…

20130408-205030.

.

Pemeran Topeng Sedunia

20130408-205051.

.

Ini saya pernah jumpa

Di Pulau Carey

Untuk tarian Jo-oh kaum Mah Meri

20130408-205221.

.

Ini pun saya pernah jumpa

Patung Tarian Barong di Bali

20130408-205323.

.

Most willing to be my models.

Yang besar-besar dah tak mo dah..

20130408-205350.

.

Topeng untuk tarian di Kochi

* Tiba-tiba rasa macam bestttt Kochi ni laaaaa !!! *

20130408-205414.

.

Kami dengar budak-budak terkekel0kekel ketawa.

Rupa-rupanya dok nghadap skrin ni

Kita letak muka kita kat situ..

Nanti ada macam-macam topeng kat muka kita!

Kool !!

20130408-205259.

.

Nengok boleh..

Pegang tak berani !

Karang ada yang ngigau kang!!

20130408-205435.

.

.

Opp

Opppp

Oppa Gangnam Style !!

20130408-205502.

.

Ini adalah geng penggemar sejarah dan muzium saya !!

20130408-205522.

.

BudakRock ada cita-cita

Dia nak ajak saya explore semua muzium kat Banda Hilir tu!

Saya no hal!!

Saya suka !!

.

.

Jangan gosok mata anda

Guna kamera telepon aje..

Gambar adalah kelam-kelam kerana amatlah tak tenteram kalau bawak kamera besor sambil bawak si BudakLast berjalan-jalan

.

.

.

.

.

About these ads

38 thoughts on “MUZIUM NEGARA : PAMERAN TOPENG

  1. Td..
    Bukak takdpt nengok gambar…
    Jika tidak kan..
    Akaklah anak melayu pertama komen kat sini……
    Lama tak ke muzium.. Masa kecik suka gi muzium… Ada rombongan jer… Bg nama awal2…..

    • tak ada apa lah mamaju … ok je pameran topeng tu!!

      cuma yang ada dia tulis ‘jangan sentuh’ ‘ untuk upacara hapantah’ ..tu janganlah sentuh.. :)

  2. sejak jd penghuni kota KL baru sekali masuk muzium… itu pun sebab bawa segerombolan orang kampung masa cuti sekolah tahun lepas…

KOMEN DARI HATI, BUKAN DARI JARI YA...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s