TORAJA : TENGKORAK DAN MAYAT DI KUBURAN BATU : LONDA : LEMO : MORANTE

.

.

.

.

Selesai upacara pesta Rambu Solo

Erongan akan di bawa ke kuburan

Ada yang di kubur di dalam batu

Batu besar dipahat

Dibuat bilik

Dan dimasukkan keranda itu

Satu keluarga … satu kuburan

IMG_0031

.

.

Ramai juga sekarang yang buat pondok batu untuk kuburan

Dipanggil ‘ patane ‘

IMG_0617.

.

.

Tau-tau nya pun daripada batu

IMG_0618.

.

.

Menurut cerita Pak Pien, ini adalah kuburan golongan bangsawan

IMG_0619.

.

.

Seterusnya..

Kami ke kuburan di Londa

IMG_0470.

.

.

Di kawasan bukit

IMG_0316.

.

.

Itu bukitnya..

Masa nak turun ke bukit tu..

Bulu roma di tengkuk saya meremang seremangnya!!

Seram sangat!

Saya pun baca-baca ayat Kursi..

Dan segala ayat yang saya teringat

Baru kuat semangat

Tak kira !! Nak jugak nengok kuburan berusia 200 tahun lebih ini!!

IMG_0451.

.

.

Boleh upah guide ini untuk masuk ke dalam kuburan

Guide bersama lampu

Hurricane lamps

Kalau nak masuk sendiri pun boleh jugak

IMG_0315.

.

.

Kuburan keluarga Lengkong dan Po Para’pak

IMG_0320.

.

.

IMG_0321.

.

.

Keranda kayu , dipanggil erong disusun di celah-celah batuan bukit

IMG_0324.

.

.

Ada yang berbentuk kapal , kerbau dan babi

Keranda-keranda ini akan dibiarkan gitu … hingga reput ..

IMG_0331.

.

.

Bila reput .. bila tulang temulang jatuh ke tanah ..

Kaum keluarga akan kumpulkan tulang-tulang dan tengkorak tersebut …

Rokok ?

Ya..

Kalau ada keluarga datang melawat .. mereka akan tinggalkan batang-batang rokok.. duit .. air tin dan sebagainya

Kita.. kalau rasa berani .. nak pegang .. boleh .. pegang je ..tapi letak rokok..

Kalau tidak .. ada yang ikut balik kang !!

IMG_0326.

.

.

Itu .. Tau-Tau

Ukiran dari kayu pokok nangka

Ukiran yang sama raut muka, badan, pakaian dengan yang meninggal

Satu Tau-Tau .. kena sacrifice 24 ekor kerbau

IMG_0332.

.

.

Meh saya zoom ..

nampak ..?

Nampak segala urat tengkuk … ┬ákedut muka .. tahi lalat ..

IMG_0335.

.

.

Tang cermin mata tu saya kagum

IMG_0340.

.

.

Siap pakai songkok .. blongkon dan kepiah

IMG_0342.

.

.

Pakaian dan perhiasan yang mereka selalu pakai semasa hayatnya

IMG_0361.

.

.

Seram tak masa ni?

Takkk ..

Sebab dah ‘ excited ‘

Banyak lagi nak explore ni..!!

IMG_0370.

.

.

IMG_0375.

.

.

IMG_0377.

.

.

Kami masuk ke gua pengkebumian

Ada banyak erong

Ada yang baru meninggal

Ada erong design baru

IMG_0393.

.

.

Ada yang dah reput .. tinggal tulang dan tengkorak je

IMG_0381.

.

.

IMG_0382.

.

.

Ini adalah gua alam

Natural cave

IMG_0385.

.

.

Seriusly..

Seram gak masa ambik gambar ni.

Sebab dekattt sangat dengan tengkorak tu!

IMG_0388.

.

.

Itu tengkorak-tengkorak ‘ Romeo dan Juliet ‘ Toraja

Sepupu dekat .. bercinta .. dihalang keluarga

Membunuh diri bersama.. gantung diri

Akhirnya dapat bersama juga setelah mati

IMG_0391.

.

.

IMG_0394.

.

.

IMG_0401.

.

.

IMG_0409.

.

.

Kami keluar

Masuk balik gua di sebelah

IMG_0405.

.

.

Lagi banyak keranda

IMG_0410.

.

.

Masih belum reput

IMG_0412.

.

.

IMG_0413.

.

.

IMG_0429.

.

.

Fuhhh ..

Tarik napas dan udara segar jap kat luar ..

IMG_0436.

.

.

IMG_0448.

.

.

Nampak dalam bulatan merah tu ?

Ada erong kat situ

Macamana depa panjat dan letak..?

img_0463

.

.

Meh saya zoom

Ada saya baca kisah mistik pasal ni

Mereka naikkan erong itu secara mistik

Ada baca-baca .. erong tu pun ┬ánaik pelan-pelan.. ‘ magically ‘

Sampailah ke tebing bukit

Jangan ditegur .. Kalau ditegur .. nanti jatuh.

.IMG_0458.

.

.

IMG_0464.

.

.

Ada gerai ole-ole

IMG_0472.

.

.

Seterusnya .. Kami ke Lemo

Lemo .. as in Orang Muor / Melaka cakap ‘ limau ‘

IMG_0477.

.

.

Ada musibah baru berlaku .. Ada gerai terbakar

IMG_0478.

.

.

IMG_0483.

.

.

Lemo ..

Sebab muka bumi bukit tu menggerutu macam limau

IMG_0480.

.

.

Ada 75 kuburan di sini

Semenjak abad ke -16

IMG_0484.

.

.

Lain Tau-Tau nya di sini

Matanya macam alien

Macam moai di Easter Island

IMG_0485.

.

.

IMG_0486.

.

.

IMG_0488.

.

.

IMG_0490.

.

.

IMG_0495.

.

.

IMG_0507.

.

.

Ok..

Tarik napas jap ..

Nengok alam sekeliling

IMG_0510.

.

.

IMG_0513.

.

.

Ada pondok..

Pondok buat Tau-Tau

IMG_0514.

.

.

IMG_0524.

.

.

Sambung balik nengok kubur

Kubur Ne’ Kende’

IMG_0517.

.

.

Kalau pandang lama-lama.. serram jugakkk..

IMG_0527.

.

.

IMG_0531.

.

.

IMG_0534.

.

.

IMG_0547.

.

.

IMG_0541.

.

.

Seterusnya..

Kami ke satu lagi kuburan batu lama

Di Morante

IMG_0568.

.

.

IMG_0571

.

.

IMG_0572.

.

.

IMG_0574.

.

.

Tau-tau nya lagi menakutkan

IMG_0586.

.

.

IMG_0579.

.

.

IMG_0589.

.

.

IMG_0594.

.

.

Kat sini .. ada yang duduk..

IMG_0607.

.

.

Ada juga yang ditanam di tanah

Dipacakkan ‘ megalith’

Untuk memacak satu megalith .. 24 ekor kerbau diperlukan..

Sama macam untuk Tau-Tau

IMG_0668.

.

.

IMG_0671

.

.

Ok

Enough of dead people

Let’s see some real , alive and kicking people..

:)

IMG_0597.

.

.

IMG_0578.

.

.

IMG_0621.

.

.

IMG_0622.

.

.

Habis cerita tentang kuburan batu dan masyarakat Toraja

Worth every ringgit spend and every km traveled !!

Saya sangat puat hati dapat kembara ke Tana Toraja ini !

Banyak belajar .. banyak ambik gambar ..

Oh ya..

Malam lepas kembara tu saya tak mimpi antu atau mengigau !!

.

.

.

.

Chop..

Ada lagi nak cerita tentang pengkebumian masyarakat Toraja ni

Tentang Ma’nene

Tradisi unik dan menyeramkan masyarakat Toraja

.

.

Foto dari Google

article-2193132-14ACFD2F000005DC-433_964x650

Mayat kaum keluarga yang telah meninggal dunia.. setiap 3 tahun .. akan dibersihkan , dan digantikan pakaiannya

Kemudian akan diarak berjalan-jalan keliling kampung

Kami tidak berkesempatan untuk melihat upacara Ma’nene ini

Kerana ia berlaku dalam bulan Ogos , setelah musim menuai

Boleh baca dan lihat di sini

Jangan mengigau ya nanti tapi!

.

.

Juga..

Satu cerita yang menarik..

Kenalan kami di Ujung Pandang , Pak Elyas ada bercerita

Di daerah Mamasar , di sebelah barat Toraja

Pada suatu masa tidak lama dahulu

[ cerita ini saya percaya kerana Pak Elyas melihat dengan mata kepala nya sendiri ]

Bila ada orang yang meninggal

Pada masa itu … keadaan jalanraya adalah sangat tidak bagus untuk membawa pulang mayat dari pekan ke desa

Pihak keluarga akan memanggil Pak Dukun

Yang akan memuja-muja

Hinggalah mayat itu boleh bangun sendiri

Dan balik berjalan ke rumah .. diiringi oleh kaum keluarga yang memegang obor

Pada malam hari tapi.

Mayat yang berjalan itu tidak boleh ditegur

Kalau ditegur .. ia akan terjelepuk jatuh dan tak boleh berjalan lagi!

Cara jalannya .. bukan macam kita yang hidup ini

Kaki nya diseret .. tanpa mengangkat lutut

Kali terakhir Pak Elyas melihat upacara ini ialah pada tahum 2000

.

.

Ternganga?

Saya ternganga bila dengar ini cerita.

.

.

.

.

[ boleh juga bukak Tonton .. cari ‘ Dunia Tersembunyi Episod 1′ ]

Sekian …